|
علمی پژوهان، جلد 18، شماره 1، صفحات 8-15
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه مهارت تعریف واژه بین کودکان دارای کاشت حلزون شنوائی با کودکان عادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: تعریف واژه، مهارتی زبانی و فرازبانی است که با رشد زبان، موفقیت تحصیلی و عملکرد هوشی در ارتباط میباشد. در زمینه بررسی تعریف واژه در کودکان دارای کاشت حلزون در ایران مطالعات اندکی وجود دارد؛ لذا هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه تعریف واژه در کودکان دارای کاشت حلزون با کودکان عادی بود. روش کار: در یک مطالعه مقطعی تعداد 22 کودک دارای کاشت حلزون شنوایی و 22 کودک عادی 6 تا 8 ساله به شیوه در دسترس جهت بررسی مهارت تعریف واژه با استفاده از آزمون تعریف واژه محمدی و همکاران (1388) انتخاب شدند. معیارهای ورود به مطالعه شامل فارسی زبان بودن، مادرزادی بودن آسیب، استفاده از کاشت حلزون، انجام عمل تا قبل از سه سالگی عدم وجود سابقه هر گونه اختلال همراه و دریافت خدمات توانبخشی زودهنگام بود. معیارهای خروج از مطالعه شامل عدم همکاری آزمودنی بود.جهت آنالیز آماری از نسخه 19 SPSS استفاده شد میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر امتیازات آنها محاسبه شد. همچنین جهت تعیین معناداری تفاوت میانگین امتیازاتِ متغیرها از آزمون من ویتنی استفاده شد. یافتهها: گروه طبیعی به طور معناداری در سه بخش محتوایی(003/0p=) و ساختاری(000/0p=) تعریف واژگان و نیز در مجموع (000/0p=) امتیازات بیشتری نسبت به گروه کمشنوا کسب کردند. نتیجهگیری: ضعف کودکان کمشنوا در مهارت تعریف واژه نشان از آسیب زبانی آنها در معناشناسی و نحو دارد. در زمینه آسیب ویژه زبانی، مطالعات انجام شده یافته هایی همسو با نتایج این مطالعه نشان داده اند که انتظار میرود در برنامه درمانی مد نظر آسیبشناسان گفتار و زبان قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژگان کلیدی، کاشت حلزون، معناشناسی، واژگان، تعریف |
|
عنوان انگلیسی |
Comparing the word definition skill between children with cochlear implant and normal children. |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background:word definition is a linguistic and Meta linguistic skill related to the development of language, academic success and intellectual function. There is a littleresearch in the field of word definition in children with cochlear implant (CI) in Iran. Therefore, the purpose of this study was to examine and compare the word definition in children with CI with normal children. Methods: In a cross-sectional study, 22 children with CI and 22 normal children aged 6 to 8 years were selected in an available manner to study the word definition using the test of the word definition. The inclusion criteria included being monolingual, congenital impairment, using of the CI device, operatingup to three years of age, the presence of any comorbidityand gettingthe earlyintervention. Exclusion criteria included the lack of cooperation of the examinee. It was used SPSS19 for statistical analysis. average, standard deviation, minimum and maximum scores were calculated. Also, it was used, the Mann-Whitney test to determine the significant differences of the scores of variables. Results: The normal group gained the highest scores in the three functional (p = 0.003) and structural (p = 0.000) aspects and also the totalword definition test (p = 0.000). Conclusion: The weakness of hearing impaired children in vocabulary definition skill demonstrates their semantic and syntactical deficits. There were aligned studies withour results in specific language impairment which are expected to be considered by speech and language pathologists (SLPs) in their interventional planning. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Key Words, Cochlear Implant, Semantics,Vocabulary,Definition |
|
نویسندگان مقاله |
Leyla Ezazi -
sediqe safaeyan -
Davood Sobhani Rad -
Hamid Tayarani Niknezhad -
parisa Rajaee -
Mahdiye Zavi -
Asieye Solati -
Kiarash Golestani -
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-604-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
توانبخشی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|