|
ارگونومی، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۱-۱۸
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی ارگونومیکی صندلی ایستاده-نشسته در اتوبوس درون شهری |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: به دلیل رشد شتابان کلانشهرها و کمبود وسایل حملونقل عمومی درونشهری امروزه بسیاری از مردم در هنگام استفاده از این وسایل حملونقل ازجمله اتوبوس در حالت ایستاده سفر میکنند. این وضعیت باعث ایجاد درد، ناراحتی و بروز حوادث غیر تصادفی برای مسافران این وسایل حملونقل شده است. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی ارگونومیکی صندلی ایستاده-نشسته برای مسافران ایستاده در اتوبوس درونشهری میباشد. روش کار: در این مطالعه 8 فرد جوان با میانگین (انحراف معیار) سن (12/2) 25/25 سال شرکت داشتند. بهمنظور ارزیابی صندلی ایستاده-نشسته و مقایسه باحالت ایستاده در اتوبوس درونشهری از روشهای الکترومیوگرافی و مقیاس بورگ استفاده شد. نتایج بهدستآمده از فعالیت انقباض عضلانی ناحیه پا و مقیاس بورگ در نرمافزار SPSS وارد و تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: میانگین نمره مقیاس بورگ برای احساس ناراحتی درک شده توسط مسافران در تمامی اندامها بهغیراز باسن در حالت ایستاده-نشسته کمتر از حالت ایستاده گزارش شد. همچنین میزان فعالیت انقباضی عضلات ناحیه پا در حالت ایستاده-نشسته بهطور معنیداری (05/0>P-Value ) کمتر از حالت ایستاده به دست آمد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از مقیاس بورگ و فعالیت انقباضی عضلات پا که منجر به کاهش سطح ناراحتی و فعالیت انقباضی عضلات پا در حالت استفاده از صندلی ایستاده-نشسته نسبت به حالت ایستاده شده است؛ بنابراین صندلی مذکور میتواند بهعنوان یک صندلی مفید برای تمامی مسافران وسایل حملونقل عمومی درونشهری که در حالت ایستاده قرار دارند باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Ergonomic assessment of the sit-stand seat on urban bus transport |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: In recent years, due to the rapid growth of metropolitan cities and the shortage of urban public transport means, including urban bus transportation, many people are forced to travel in a standing position when using these vehicles. This situation may cause pain and discomfort and non-collision injuries for passengers. The purpose of this study was ergonomic assessment of the sit-standing seat in passengers standing on urban buses. Methods: In this study 8 young people with a mean age of 25.25±2.12 years participated. For evaluation and assessing the effect of sit-standing seat two methods of surface Electromyography (sEMG) and Borg scale scores were applied. Results: In all body parts, except for the hip, the mean scoring of Borg's scale for perceived discomfort in sit-standing position was less than standing position. Also, the amount of contractile activity of the leg muscles in sit-standing position was significantly lower than the standing position (P < 0.05). Conclusion: Considering the results obtained from the Borg scale scores and the contraction activity of the leg muscles as a result of the use of the mentioned seat, which led to a reduction in the level of discomfort and the leg muscles contraction, it is recommended to apply the sit-stand seat instead of being in a standing position. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ابوالفضل ذاکریان | Abolfazl Zakerian
علی عربیان | Ali Arabian
بهادر مکی آبادی | Bahador Makkiabadi
صادق مسجودی | Sadegh Masjoodi
کمال اعظم | Kamal Azam
احسان غفاری | Ehsan Ghafari
ابراهیم ترابی نساج | Ebrahim Torabi Nassaj
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-32-5&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|