ارگونومی، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۴۵-۵۳

عنوان فارسی ارزیابی خستگی ذهنی با استفاده از ثبت سیگنال‌های مغزی : الکتروانسفالوگرافی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: خستگی ذهنی، وضعیتی است که به‌وسیله فعالیت طولانی‌مدت شناختی ایجاد می­شود. خستگی ذهنی باعث فعالیت بیش‌ازحد مغزی می­شود. این وضعیتی است که در آن سلول­های مغزی خسته می­شوند، مانع بهره­وری فرد و عملکرد کلی شناختی می‌شود. هدف از این مطالعه ارزیابی خستگی ذهنی دانشجویان با استفاده از شاخص­های مغزی است. روش کار: مطالعه توصیفی – تجربی حاضر، بر روی 20 دانشجو با میانگین (انحراف معیار) سن (73/3)40/24 سال انجام‌شده  است. به‌منظور بررسی عملکرد شرکت­کنندگان از آن‌ها خواسته شد، متنی با غلط­های املایی را مطالعه و آن غلط­ها را تصحیح نمایند. این فعالیت در 5 مرحله 15 دقیقه­ای انجام شد و در تمام مراحل الکتروانسفالوگرام (EEG) آن‌ها ثبت گردید و در هر مرحله مقیاس آنالوگ بصری توسط شرکت­کنندگان تکمیل گردید. از نرم افزار SPSS-18جهت آنالیز  داده ها استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد، فعالیت امواج آلفا، بتا و تتا به ترتیب در 15 دقیقه اول30/0±89/33،0/0±70/0و36/0±19/1 و 15 دقیقه آخر34/0±63/26،0/0± 55/0و34/0±03/1 بوده است. کاهش در فعالیت امواج، نشان‌دهنده  افزایش میزان خستگی ذهنی در افراد بوده است. همچنین افراد به‌وسیله  مقیاس آنالوگ بصری بیان داشته­اند که دچار خستگی ذهنی شده­اند. مطابق با نتایج، ارتباط معناداری بین EEG و مقیاس آنالوگ بصری دانشجویان دیده نشده است. نتیجه­گیری: نتایج نشان داد،  امواج آلفا، بتا و تتا می­توانند شاخص­های مناسبی به‌منظور ارزیابی خستگی ذهنی باشند. همچنین، خستگی ذهنی می­تواند ازجمله  عواملی باشد که بر دقت و عملکرد افراد تأثیر داشته، به‌گونه‌ای  که می­تواند موجب کاهش توجه و بازدهی آنان گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الکتروانسفالوگرافی، مقیاس آنالوگ بصری، خستگی ذهنی، دقت و عملکرد

عنوان انگلیسی Mental fatigue assessment using recording brain signals: Electroencephalography
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Mental fatigue is a condition triggered by prolonged cognitive activity. Mental fatigue causes brain over-activity. This is a condition where the brain cells become exhausted, hampering person productivity, and overall cognitive function. The aim of this study was to assess students' mental fatigue using brain indices. Methods: The present descriptive - analytic study has been done on 20 students mean age (SD) of 24.40 (3.73) years old. To assess the performance of the participants, they were asked to study a text with spelling errors and correct those errors. This activity was performed in five stages, each lasting 15 min and EEG was recorded at all stages, and at each stage, the visual analog scale was completed by participants. Data analysis was done by SPSS-18 software. Results: The results showed that the activity of alpha, beta, and theta signals in the first 15 minutes was 0.89 ± 0.30, 0.70 ± 0.33, and 1.19 ± 0. 36, and the last 15 minutes, 0.63 ± 0.34, 0.55± 0.26, and 1.03 ± 0.34 respectively. Reducing the activity of the signals indicates have been an increase in the amount of mental fatigue in individuals. Also, individuals by visual analog scale, have acknowledged that they have experienced symptoms of mental fatigue. Finally, there is no significant relationship between students' EEG and visual analog scale. Conclusion: The results showed that alpha, beta and theta indices could be suitable indicators for evaluating mental fatigue. Also, mental fatigue can be one of the factors that affect the accuracy and performance of individuals, so that it can reduce their attention and efficiency.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهزاد فولادی دهقی | behzad fouladi dehaghi
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

عباس محمدی | abbas mohammadi
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

لیلا نعمت پور | Leila Nematpour
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز


نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-945-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات