ارگونومی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی طراحی و ساخت ارگونومیک مبلمان آموزشی نقشه‌کشی متناسب با ابعاد بدنی هنرجویان پسر (مطالعه موردی هنرستان‌های مشهد)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: چگونگی استقرار و عملکرد افراد در طی فعالیت­های روزانه در پویایی و سلامت جسمی و روانی افراد جامعه، نقش اساسی دارد و با توجه به این­که انسان، روزانه با وسایل متفاوتی سروکار دارد، لازم است که تطابق لازم را با ویژگی­های بدن وی داشته باشد. هدف اصلی این مطالعه، طراحی و ساخت میز و صندلی ارگونومیک نقشه‌کشی، منطبق با ابعاد بدنی هنرجویان می‏باشد. روش‏ کار: در این تحقیق به یکی از پرکاربردترین مبلمان‌های آموزشی، یعنی میز و صندلی رسم پرداخته‌شده است. پس از بررسی میزان رضایت­مندی از این مبلمان، برای بازنگری و طراحی ارگونومیک مطابق با ابعاد آنتروپومتری، ابعاد بدنی 160 هنرجو و 40 دانشجوی یک آموزشکده­ی فنی‏وحرفه‌ای، مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. داده‏ها توسط نرم‏افزار SPSS تحلیل آماری شدند. یافته‏ ها: مطابق با نتایج، حدود 70 درصد هنرجویان، از ویژگی­های صندلی و میزهای رسم راضی نیستند و به‌ جز قد و طول ران، اختلاف معنی‌داری بین پایه­های مختلف تحصیلی در هنرستان­ها وجود ندارد و درنهایت با کمک ویژگی­های تن­سنجی، میز و صندلی رسمی طراحی شد که به استثناء ارتفاع نشستنگاه، در سایر شاخص­ها، تطابق صد درصدی با ابعاد بدن هنرجویان داشت. نتیجه ‏گیری: در این پژوهش مشاهده شد که نارضایتی فراوانی در بین هنرجویان به دلیل عدم تطابق این مبلمان آموزشی با ابعاد بدنی آنان، وجود دارد که سبب لطمات جسمی – عضلانی و روانی و عدم کیفیت آموزشی شده است. در پایان مطالعه، جهت طراحی ارگونومیک، مواردی درجهت رضایت‏مندی، پایداری و کاهش هزینه‌های تولید و هم‏چنین دلایل نارضایتی هنرجویان از میز و صندلی‏های آموزشی ارائه گردیده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارگونومی، مبلمان آموزشی، طراحی.

عنوان انگلیسی Designing and manufacturing of ergonomic training furniture for mapping based on the physical dimensions of boy students (Case study of Mashhad Art Schools)
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: The statics and actions of people during daily activities Plays a major role in the physical and mental health and dynamics of the community. Given that humans deal with different things in a day, it is necessary that they be adapted to his features of body. The main goal of this study is to design and construct tables and ergonomic chairs for cartography, in accordance with the physical dimensions of students. Methods: In this research, one of the most used educational furniture, namely cartographic table and chairs, has been studied. After examining the satisfaction of this furniture, For Ergonomic review and design in accordance with anthropometric dimensions, physical features of 160 students of art and 40 students of a technical and vocational school were measured. Then data was analyzed by SPSS software. Results: According to the results, about 70 percent of the students did not feel comfortable with the features of former chair and table, except for the length and length of the thigh, There is no significant difference between the different educational foundations in the vocational schools and finally, with the help of tonality features, The drawing table and chair were designed which except for the height of the sitting space, in other indices, there was a 100% correlation with the dimensions of the student's body. Conclusion: In this study, there was a lot of dissatisfaction among students Because of the lack of matching these educational materials with their physical dimensions which has caused physical, mental and psychological damage and poor quality of education. At the end of the study, through ergonomic design, matters of satisfaction, sustainability and reduced production costs and also the reasons for students' dissatisfaction with the drawing table and chairs is presented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ergonomics, Educational Furniture, Design

نویسندگان مقاله محمد غفرانی |


مجید معتمدزاده |
دانشگاه

محمدرضا آقایی | Mohammad Reza Aghaie


زهرا محمدمرادی | Zahra Zahra Mohammad Moradi



نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-620-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات