|
علمی پژوهان، جلد 18، شماره 2، صفحات 44-50
|
|
|
عنوان فارسی |
شیوع اختلالهای اضطرابی در کودکان پایه اول دبستان شهر ملایر و ارتباط آن با نارسانظمجویی هیجانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: اختلالهای اضطرابی از شایعترین اختلالهای دوره کودکی هستند. پژوهشگران تلاش می کنند عوامل دخیل در ایجاد و گسترش اختلالهای اضطرابی کودکان را بشناسند. یکی از مواردی که اخیراً به آن توجه بیشتری شده است، بحث نقش نظمجویی هیجان در اختلالهای اضطرابی است. پژوهش حاضر بررسی شیوع اختلالهای اضطرابی در کودکان پایه اول دبستان و ارتباط آن با نارسانظمجویی هیجانی بود. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایه اول دبستان شهر ملایر تشکیل میداد که بهصورت خوشهای، نمونهای به حجم 488 نفر انتخاب شد. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه اختلالهای اضطرابی اسپنس، سیاهه نظمجویی هیجانی و مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالات محور یک (SCID-I). یافته ها: با توجه به نتایج پرسشنامه اختلالهای اضطرابی اسپنس، 26 درصد دانش آموزان پایه اول دست کم به یک اختلال اضطرابی مبتلا بودند. در مصاحبه بالینی مشخص شد 22.1 درصد نمونه به اختلالهای اضطرابی مبتلا هستند. همچنین رابطه آماری معناداری بین نارسانظمجویی هیجانی و مشکلات اضطرابی کودکان وجود داشت (0.05p<). نتیجهگیری: شیوع اختلال های ااضطرابی در دانش آموزان پایه اول دبستان بالا است که نیازمند توجه جدی است. همچنین، مشکلاتی که کودکان در نظمجویی هیجانی دارند در مشکلات اضطرابی آنها نقش دارد. واژگان کلیدی: اختلال اضطرابی، اضطراب اجتماعی، هراس، اضطراب فراگیر، نارسانظمجویی هیجانی |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Investigate the prevalence of anxiety disorders in first grade students of Malayer city and its relationship with emotional dysregulation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and purpose: Anxiety disorders are one of the most common childhood disorders. Researchers are trying to identify the factors that contribute to the development of children's anxiety disorders. One of the most recently highlighted issues is the role of emotion regulation in anxiety disorders. The purpose of this study was to investigate the prevalence of anxiety disorders in first grade students and its relationship with emotional dysregulation. Material and Methods: The research method is descriptive-correlational. The population of the study consisted of all male and female students of first grade students in Malayer which was selected as a cluster sample of 488 people. The research instruments were Spence anxiety disorder, an emotional regulation checklist, and a structured clinical interview for axis I disorders (SCID-I). Results: According to the results of the Spence anxiety disorder questionnaire, 26% of the first grade students had at least one anxiety disorder. In a clinical interview, 22.1% of the cases were diagnosed with anxiety disorders. There was also a statistically significant relationship between emotional dysregulation and anxiety problems in children (p < 0.05). Conclusion: The prevalence of anxiety disorders in first grade students is high, which requires serious attention. Also, the problems that children have in emotional regulation, play a role in their anxiety problems. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
Maryam Hassanzadeh aval - Ferdowsi University Of Mashhad (FUM)
Ali Mashhadi - Ferdowsi University Of Mashhad (FUM)
Imanollah Bigdeli - Ferdowsi University Of Mashhad (FUM)
Seyed Amir Amin Yazdi - Ferdowsi University Of Mashhad (FUM)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-615-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی و روانپزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|