پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۲۷، شماره ۴، صفحات ۲۵۳-۲۶۰

عنوان فارسی مقایسه سلامت روان دانش‌آموزان دختر دارای قاعدگی عادی، زودرس و دیررس در شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف:دگرگونی‌های ایجادشده همراه با شروع قاعدگی بر مؤلفه‌های روان‌شناختی ازجمله سلامت روان اثر می‌گذارد. در این راستا این مطالعه با هدف مقایسه سلامت روان دختران دارای قاعدگی زودرس، دیررس و عادی انجام شد. مواد و روش‌‌ها:این مطالعه یک طرح توصیفی از نوع علّی-مقایسه‌ای بود وجامعه آماری آن را دانش‌آموزان دختر 9 تا 17 ساله شهر اصفهان تشکیل می‌دادند. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی چندمرحله‌ای و حجم نمونه 56، 37 و 43 نفر به ترتیب برای گروه دارای قاعدگی عادی، زودرس و دیررس بود. ابزار این مطالعه پرسش‌نامه سلامت روان کودکان 3 تا 18 سال (PSC) جلینک، مورفی و بورنز (1986) بود. داده‌های گردآمده با استفاده از نرم‌افزارSPSSو آزمون آماری کوواریانس تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها:بین دو گروه دختران دارای قاعدگی عادی و زودرس در سلامت روان و زیرمقیاس‌های آن تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. دختران دارای قاعدگی دیررس سلامت روان بیشتری نسبت به دختران دارای قاعدگی زودرس و عادی داشتند (01/0>P). نتیجه‌گیری:به نظر می‌رسد زمان شروع قاعدگی بر سلامت روان اثر می‌گذارد. هرچه سن شروع قاعدگی بالاتر باشد، مشکلات در سلامت روان کمتر می‌شود
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش‌آموزان، سلامت روان، نخستین قاعدگی

عنوان انگلیسی Comparison of Mental Health of Female Students with Early, Late, and Normal Menarche in Isfahan, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective:The changes that occur in the female body with the onset of menstruation affect the psychological components, including mental health. This study aimed to compare the mental healthof adolescent females with early, late, and normal menarche. Materials and Methods:This descriptive study was conducted based on a causal-comparative design. The statistical population included 9- to 17-year-old female students in Isfahan, Iran, who were selected through multistage random cluster sampling. The sample size was determined at 56, 37, and 43 cases in the group of students with normal, early, and late menarche, respectively. The data were collected using the Pediatric Symptom Checklist for school-aged children (age range: 3-18 years) (Jelink, Murphy, and Burns, 1986). Following that, the collected data were analyzed using SPSS software (version 25) through a covariance test. Results:According to the results, no significant difference was observed between the two groups of female students with normal and early menarche regarding mental health and its subscales. However, the adolescent females with late menarche had better mental health, compared to those with early and normal menarche (P< 0.01). Conclusion:Based on the results, it seems that the timing of the onset of menstruation affects mental health. The late menarche is associated with fewer mental health problems.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Menarche, Mental Health, Students

نویسندگان مقاله الهام ایران‌نژاد | Elham Irannezhad
PhD Candidate, Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch,Islamic Azad University, Isfahan, Iran


محمد سلطانی‌زاده | Mohammad Soltanizadeh
Professor, Department of Psychology, Payam Noor University (PNU), Iran



نشانی اینترنتی http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-1758-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات