پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۲۷، شماره ۳، صفحات ۱۷۱-۱۷۷

عنوان فارسی مقایسه امتیاز بازشناسی کلمات در حضور نویزسفید در بیماران دارای پروتز کاشت حلزون نسبت به بیماران دارای سمعک
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: از طریق کاشت حلزون شنوایی می‌توان اطلاعات مربوط به فرکانس‌های بالا را برای بیمار قابل درک کرد که معمولاً از طریق سمعک غیرممکن است. در این راستا مطالعه حاضر با هدف مقایسه امتیاز بازشناسی گفتار (WRS in WN: Word Recognition Score in white noise) در کودکان دارای کاشت حلزون در مقایسه با کودکانی انجام گرفت که از سمعک استفاده می‌کردند. مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه مقطعی تحلیلی، دو گروه 12 نفری از کودکان دارای پروتز کاشت حلزون و دارای سمعک که در 50 جلسه توان‌بخشی شنیداری شرکت کرده بودند، تحت آزمون‌های شنوایی زیر قرار گرفتند: Tympanometry Pure Tone Audiometry (PTA), Speech Reception Threshold (SRT), Word Discrimination Score in Quiet (WD in Q) and in whiten noise (WD in wn). آزمون WD in wn در دو سطح انجام شد؛ 1. در نسبت سیگنال به نویز (Signal to Noise Ratio; SNR) 5+ دسی‌بل که شدت صدای گوینده معادل 60 دسی‌بل و شدت صدای نویز 55 دسی‌بل بود. 2. در نسبت سیگنال به نویز 10+ دسی‌بل که شدت صدای گوینده 60 دسی‌بل و شدت صدای نویز 50 دسی‌بل بود. یافته‌ها: در SNRهای 5+ و 10+ دسی‌بل، میانگین امتیازات WD in wn در کودکان دارای کاشت (به ترتیب 58 و 65 درصد) بیشتر از امتیازات کودکان دارای سمعک (به ترتیب 50 و 58 درصد) بود. بر اساس آزمون t، تفاوت امتیاز WN in wn در نسبت =SNR 5+ دسی‌بل در کودکان دارای پروتز کاشت نسبت به کودکان دارای سمعک از لحاظ آماری معنی‌دار بود (02/0P=). همچنین تفاوت امتیاز WN in wn در نسبت =SNR 10+ دسی‌بل در بین دو گروه معنی‌دار شد (03/0P=). نتیجه‌گیری: دریافت پروتز کاشت حلزون به انضمام مشارکت در جلسات توان‌بخشی شنیداری می‌تواند موجب تغییرات مؤثرتر و کارآمدتری در عملکرد شنوایی کودکان نسبت به سمعک شود و میزان بهبودی درک گفتار در آن‌ها را بیشتر کند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امتیاز بازشناسی گفتار در نویز سفید، کاشت حلزون، سمعک

عنوان انگلیسی Comparison of Word Recognition Score in White Noise in Patients with Cochlear Implant Prosthesis toward Patients with Hearing Aid
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Cochlear implants make high-frequency information audible for patients, which is usually impossible using hearing aids. This study was conducted to compare cochlear implants with hearing aids regarding word recognition score in the presence of white noise. Materials and Methods: In this analytical cross-sectional study, two groups of children with a cochlear implant or hearing aid (n=12 each) participated in 50 auditory rehabilitation sessions. The subjects were subject to hearing tests, namely  Pure Tone Audiometry Tympanometry, Speech Reception Threshold, and Word Discrimination Score in Quiet and in White Noise (WD in WN). Word discrimination in white noise test was performed in two levels: 1) In signal-to-noise (SNR) ratio of +5 dB, with the speaker volume and noise intensity equal to 60 dB and 55 dB, respectively, and 2) In SNR ratio of +10 dB, with the speaker volume and noise intensity equal to 60 dB and 50 dB, respectively. Results: According to the findings, in SNRs of +5 and +10 dB, the mean scores of WD in WN in children with implants (58% and 65%, respectively) were higher than those of children wearing hearing aids (50% and 58%, respectively). Based on the results of the t-test, the difference between WD in WN scores in the SNR ratios of +5 dB and +10 dB was significant in children with implant prosthesis compared to those wearing hearing aids (P=0.02 and P=0.03, respectively). Conclusion: It can be concluded that receiving a cochlear implant, rather than hearing aids, along with participating in auditory rehabilitation sessions can lead to more effective and efficient changes in children's hearing function and increase their speech comprehension.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cochlear Implant, Hearing Aid, Word Recognition Score in White Noise

نویسندگان مقاله سیده فرانک امامی | Seyede Farank Emami



نشانی اینترنتی http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-157-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده شنوایی شناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات