مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۹، شماره ۲، صفحات ۱۲۶-۱۳۶

عنوان فارسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی بر میزان اضطراب و شادی و ذهن‌آگاهی در پرستاران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ازجمله مشکلات شایع در زندگی پرستاران می‌توان به میزان اضطراب و فقدان شادی آنان اشاره کرد. سلامت روان‌شناختی به‌عنوان منبعی مهم در سازگاری با مشکلات ناشی از محیط شغلی شناخته شده‌ اشت. این مطالعه با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش درمان شناختی مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی بر میزان اضطراب و شادی و ذهن‌آگاهی در پرستاران انجام شد. روش کار: روش پژوهش تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌ آزمون با گروه کنترل بود. برای این منظور شصت نفر از پرستاران شهرستان بابل در سال 1398 به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل (هرکدام سی نفر) گمارده شدند. در این مطالعه، مقیاس‌های ذهن‌ آگاهی و توجه و هوشیاری و شادکامی لیبومیرسکی و حالت‌صفت اشپیلبرگر قبل و بعد از درمان اجرا شد. شرکت‌کنندگان گروه آزمون در هشت جلسه نود دقیقه‌ای به‌صورت گروهی آموزش دیدند. ناگفته نماند از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: با توجه‌ به یافته‌های حاصل از پژوهش، میانگین ذهن ‌آگاهی و شادی در مرحلۀ پس‌آزمون در گروه آزمایش افزایش یافت. همچنین، نتیجۀ تحلیل کوواریانس برای اضطراب نشان داد که مراقبه تأثیر معناداری بر اضطراب نمی‌گذاشت؛ اما موجب افزایش معنادار شادی در گروه آزمایش شد. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد درمان شناختی مبتنی ‌بر ذهن‌ آگاهی باعث افزایش آگاهی در شاخصه‌های رفتاری گروه آزمون در مرحله پس ‌آزمون شد. به‌ نظر می‌رسد که درمان شناختی مبتنی ‌بر ذهن‌ آگاهی تأثیر مطلوبی بر افزایش میزان شادی و ذهن ‌آگاهی پرستاران می‌گذارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب، شادی، ذهن‌ آگاهی، درمان شناختی مبتنی ‌بر ذهن ‌آگاهی، پرستار

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Anxiety, Happiness and Mindfulness in Nurses
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Psychological health is recognized as an important source of adaptation to workplace problems. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on the level of anxiety, happiness and mindfulness in nurses. Methods: The research method was experimental with pre- and post-test design with control group. For this purpose, 60 nurses of Babol city, Iran, in 2019 were randomly assigned to two experimental groups (30) and control (30). Mindfulness, Attention, and Awareness Scale (MAAS), Happiness Libomirsky (SHS), and Spielberger (STAAI-X) were performed before and after treatment. Participants in the experimental group were trained in groups for 8 sessions of 90 minutes. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. Results: The mean of mindfulness and happiness for both groups increased in the post-test phase, which is higher in the experimental group; also, the results of analysis of covariance for anxiety showed that meditation has no significant effect on anxiety but has significantly increased happiness in the experimental group. Conclusion: The results of the present study showed that cognitive therapy based on mindfulness has increased awareness in the behavioral characteristics of the experimental group in the post-test stage. It seems that cognitive therapy based on mindfulness has a positive effect on increasing happiness and mindfulness in nurses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anxiety, Happiness, Mindfulness, Mindfulness based cognitive therapy, Nurse

نویسندگان مقاله مریم طالبی | Maryam Talebi
Assistant Professor, Department of Psychology, Rah-e Danesh Babol Institute of Higher Education, Mazandaran, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، مؤسسۀ آموزش عالی غیرانتفاعی راه دانش بابل، مازندران، ایران


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1291-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات