ارگونومی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۵۵-۷۰

عنوان فارسی بررسی اثر جامعه‌پذیری سازمانی و سرمایه اجتماعی بر مسئولیت‌پذیری پرستاران بیمارستان ایران: نقش میانجی اخلاق کاری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پرستاران یک بیمارستان جزء نیروهای مهم یک بیمارستان هستند؛ از این‌رو جامعه‌پذیری آنان مهم است تا از طریق جامعه‌پذیری به‌عنوان سرمایه اجتماعی برای بیمارستان عمل کنند و مسئولیت‌پذیری و همچنین اخلاق کاری آنان افزایش یابد؛ بنابراین هدف این پژوهش بررسی اثر جامعه‌پذیری سازمانی و سرمایه اجتماعی بر مسئولیت‌پذیری با نقش میانجی اخلاق کاری پرستاران بیمارستان ایران ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان بوده است.   روش ­کار: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی – هم‌بستگی  مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل همه پرستاران بیمارستان ایران ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان در پاییز سال 1399 با حجم آماری 550 نفر بود. حجم نمونه با توجه به جامعه آماری و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و جدول کرجسی و مورگان 218 نفر در نظر گرفته شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد جامعه‌پذیری سازمانی، سرمایه اجتماعی، مسئولیت‌پذیری و اخلاق کاری استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS  نسخه 25 و  LISREL 8.8تجزیه و تحلیل شدند.   یافته‌ها: رابطه مثبت و معناداری میان متغیر جامعه‌پذیری سازمانی و سرمایه اجتماعی با اخلاق کاری پرستاران وجود دارد. همچنین ضریب هم‌بستگی  میان متغیر اخلاق کاری و مسئولیت‌پذیری (39/0r=) مثبت و معنادار هستند. در عین حال با میانجی‌گری اخلاق کاری، متغیر جامعه‌پذیری سازمانی و سرمایه اجتماعی می‌توانند مسئولیت‌پذیری پرستاران را پیش‌بینی کنند.   نتیجه گیری: جامعه‌پذیری سبب می‌شود پرستاران دانش و مهارت بیشتری را در کار خود کسب کنند. پرستاران از طریق جامعه‌پذیری تبدیل به سرمایه اجتماعی برای بیمارستان می‌شوند و جامعه‌پذیری و سرمایه اجتماعی اخلاق کاری را افزایش می‌دهند و این خود سبب افزایش مسئولیت‌پذیری آنان می‌شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جامعه‌پذیری سازمانی، سرمایه اجتماعی، مسئولیت‌پذیری، اخلاق کاری.

عنوان انگلیسی Investigating the Effects of Organizational Socialization and Social Capital on Nurses of Iran Hospital Responsibility: the Role of Work Ethics Mediating
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Nurses are one of the most important forces in a hospital. Therefore, their socialization is important to act as social capital for the hospital through sociability and to increase their responsibility as well as work ethic. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of organizational socialization and social capital on responsibility with the mediating role of the organizational work ethic of Nurses at Iran Hospital, Iranshahr in Sistan & Balouchestan Province, Iran. Methods: This research is applied in terms of purpose and descriptive correlation in terms of data collection based on structural equation modeling. The statistical population included all Nurses of Iran Hospital (550 subjects). The sample size was 218 according to the statistical population and using stratified random sampling method and Krejcie & Morgan table. Standard questionnaires of organizational socialization, social capital, responsibility and work ethics were used to collect data. The collected data were analyzed using SPSS 25 and LISREL 8.8 software. Results: There was a positive and significant relationship between organizational socialization and social capital with work ethics. Also, the correlation coefficient between the variables of work ethics and responsibility (r = 0.39) is positive and significant. At the same time, with the mediation of work ethics, the variables of organizational socialization and social capital can predict responsibility. Conclusion: Socialization allows nurses to gain more knowledge and skills in their work. Through socialization, nurses become a social capital for the hospital, and socialization and social capital increase work ethic, which in turn increases their responsibility.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Organizational Socialization, Social Capital, Responsibility, work ethics.

نویسندگان مقاله سلیم بلوچ | salim balouch
PhD student, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran
دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی, دانشکده ادبیات و علوم انسانی, دانشگاه ارومیه, ارومیه، ایران

محمد رزاقی | mohammad razzaghi
PhD student, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran
دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

علی‌رضا قلعه‌ای | alireza ghalaee
Associate Professor in Educational Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-5189-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موارد
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات