ارگونومی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱-۱۲

عنوان فارسی تأثیر ویروس کووید-۱۹ بر شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ یزد
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اعضای هیئت‌علمی دانشگاه نقش اساسی در آموزش و کیفیت آن ایفا می‌‌کنند. بااین‌حال، شرایط کاری آن‌ها به‌گونه‌‌ای است که با اختلالات جدی اسکلتی‌‌عضلانی مواجه هستند. شیوع ویروس کووید-19 و تعطیلی دانشگاه‌‌ها و آموزش مجازی شرایط کاری اعضای هیئت‌‌علمی را سخت‌‌تر از قبل کرده است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر این ویروس روی شیوع اختلالات اسکلتی‌‌عضلانی اعضای هیئت‌‌علمی دانشگاه یزد و استخراج متغیرهای تأثیرگذار بر این اختلالات بود. روش­‌کار: این تحقیق توصیفی‌‌پیمایشی در سال 1399 روی 220 نفر از اعضای هیئت‌‌علمی دانشگاه یزد انجام شد. این افراد به روش نمونه‌‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامۀ استاندارد نوردیک در دو مرحلۀ قبل و بعد از شیوع ویروس جمع‌‌آوری و در نرم‌افزار SPSS نسخۀ 25 با آزمون‌های مقایسۀ زوجی و t مستقل و آنالیز واریانس تجزیه‌‌و‌تحلیل شد. یافته‌‌ها: اختلالات اسکلتی‌‌عضلانی بعد از شیوع ویروس در اکثر اندام‌‌ها افزایش معناداری را تجربه کرد؛ به‌طوری‌که درصد فراوانی در گردن برای سه پردیس دانشگاه از 36 و 40 و 31درصد به 55 و 52 و 44درصد افزایش یافت. ناگفته نماند بین جنسیت و سابقۀ کار و روش تدریس با شیوع اختلالات رابطه معناداری وجود داشت و بیشترین اختلال نیز در کمر و گردن و زانو بود. نتیجه گیری: درصد کمی از اعضای هیئت‌علمی فعالیت‌های ورزشی و نرمش‌های روزانه را انجام می‌دادند که می‌توان با برنامه‌ریزی روی این فعالیت‌ها، اختلالات را کاهش داد. همچنین، دانشگاه‌ می‌تواند با تقسیم‌بندی آموزش مجازی در طول روز و هفته از تمرکز آموزش در زمانی خاص جلوگیری کند و باعث کاهش این اختلالات شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلالات اسکلتی‌عضلانی، ویروس کووید-19، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه، پرسشنامۀ نوردیک

عنوان انگلیسی Effect of COVID-19 virus on Prevalence of Musculoskeletal Disorders of Faculty Members of Yazd University
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Faculty Members of the university have a fundamental role in education and its quality. Working conditions of the faculty members have made them face severe musculoskeletal disorders. The spread of the COVID-19 virus, the closure of universities and the virtual education have made working conditions of the faculty members more difficult than before. This study was conducted to investigate the effect of the virus on the prevalence of musculoskeletal disorders of the faculty members of the university and the extraction of variables affecting the disorders. Methods: This descriptive-survey study was conducted in 2020 on 220 faculty members of Yazd University who were selected by the simple random sampling method. Data were collected using the standardized Nordic questionnaire in two stages before and after the spread of the virus and were analyzed in SPSS 25 by paired sample t-test, independent t-test, and analysis of variance. Results: Musculoskeletal disorders after the spread of the virus in most organs have increased significantly, so that frequency percentage in the neck for the three campuses has increased from 36%, 40%, and 31% to 55%, 52%, and 44 %. There is a significant relationship between gender, work experience, and teaching method with the prevalence of disorders. Most disorders were in the back, neck, and knees. Conclusion: A small percentage of faculty members perform sports activities and daily exercises that by planning on them can reduce the disorders. The university can also prevent the centralization of education at a specific time by dividing the virtual education during the day and week and reduce the disorders.     
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Musculoskeletal disorders, COVID-19 virus, Faculty members of university, Nordic questionnaire

نویسندگان مقاله عباسعلی جعفری ندوشن | AbbasAli Jafari-Nodoushan
Assistant Professor, Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Meybod University, Meybod, Iran
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه میبد، میبد، ایران

گلناز باقری | Golnaz Bagheri
MSc Student, Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Meybod University, Meybod, Iran
کارشناس ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه میبد، میبد، ایران

فاطمه سادات موسوی ندوشن | fatemesadat Mosavi Nodoushan
PhD Student, Curriculum Planning, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-2343-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موارد
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات