|
علمی پژوهان، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۱۴۱-۱۴۹
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه اضطراب کووید-۱۹ با فاجعه پنداری، احساس تنهایی و حمایت تحصیلی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: با شیوع کووید-19، ترس و اضطراب از این بیماری در حال افزایش است و این ویروس پیامدهای روانی مختلفی برای افراد به دنبال داشته است. هدف از مطالعهی حاضر، بررسی رابطهی اضطراب کرونا ویروس با فاجعهپنداری، احساس تنهایی و حمایت تحصیلی بود. مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش تمامی دانشآموزان پایهی سوم دورهی دوم متوسطهی زاهدان در سال تحصیلی 1399-1400 بودند (6199 = n) که به شیوهی نمونهگیری طبقهای در دسترس، تعداد 338 دانشآموز از طریق پرسشنامههای اضطراب کرونا ویروس، فاجعهپنداری، احساس تنهایی و حمایت تحصیلی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی Pearson و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافتهها: میانگین و انحراف معیار متغیرها به این شرح بود: اضطراب کووید-19 (0/75 = sd، 2/55 = m)، فاجعهپنداری (0/91 = sd، 2/57 = m)، احساس تنهایی (0/63 = sd، 2/87 = m) و حمایت تحصیلی (0/47 = sd، 2/66 = m). بین اضطراب کووید-19با فاجعهپنداری (0/585 = r)، احساس تنهایی (0/446 = r) و حمایت تحصیلی (0/507 = r) رابطهی مثبت و معنیداری وجود داشت (0/01 < P). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که مؤلفههای اضطراب کووید-19 به ترتیب از توان پیشبینی 34/2، 20/1 و 27/5 درصد از واریانسهای فاجعهپنداری، احساس تنهایی و حمایت تحصیلی برخوردار هستند. نتیجهگیری: به مدیران و معلمان مدارس پیشنهاد میشود با ارائهی آموزشهای مجازی در زمینهی بیماری کرونا، میزان اضطراب کووید-19 و فاجعهپنداری آن را در دانشآموزان کاهش دهند. همچنین برگزاری کلاسهای رفع اشکال به صورت حضوری و با رعایت شیوهنامههای بهداشتی برای ارائهی حمایتهای تحصیلی لازم به دانشآموزان پیشنهاد میگردد. برای کاهش احساس تنهایی دانشآموزان، اختصاص دادن وقت بیشتری از زندگی والدین به بچهها و استفاده از فضای مجازی مدیریت شده میتواند مؤثر باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اضطراب کووید-19، فاجعهپنداری، احساس تنهایی، حمایت تحصیلی |
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship between COVID-19 Anxiety with Catastrophizing, Loneliness and Academic Support |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: With the spread of COVID-19, the fear and anxiety of this disease is increasing and this virus has had various psychological consequences for people. The purpose of this study was to investigate the relationship of COVID-19 anxiety with catastrophizing, loneliness and academic support. Materials and Methods: The research method was descriptive-correlation. The statistical population of the study was all third grade students of the second high school of Zahedan in the academic year 2020-2021 (n = 6199) that stratified-available sampling method 346 students were studied through corona virus anxiety, catastrophizing, loneliness and academic support questionnaires. Pearson correlation coefficient and stepwise regression were used in a stepwise manner to analyze the data. Results: Based on the findings, the mean and standard deviation of the research variables were as follows: COVID-19 anxiety (m = 2.48, sd = 0.83), catastrophizing (m = 2.83, sd = 0.67), loneliness (m = 2.85, sd = 0.72) and academic support (m = 2.74, sd = 0.62). There was a positive and significant relationship between COVID-19 anxiety with catastrophizing (r = 0.444), loneliness (r = 0.625) and academic self-handicapping (r = 0.601). The regression results also showed that the components of COVID-19 anxiety have the ability to predict 20.7%, 39.2% and 36.3% of the variances of catastrophizing, loneliness and academic support of students, respectively. Conclusions: According to the results, it is suggested that school principals and teachers can reduce the level of COVID-19 anxiety and its catastrophizing in students by providing virtual training in the field of corona virus disease. It is also recommended to hold debugging classes in person and in accordance with health protocols to provide the necessary academic support to students. Dedicating more time from parents 'lives to their children and using supervised social media can be effective in reducing students' loneliness. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
COVID-19 anxiety, Catastrophizing, Loneliness, Academic support |
|
نویسندگان مقاله |
نصرت کیخا | Nosrat Keykha MSc of Education, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران
ناصر ناستی زایی | Naser Nastiezaie Department of Educational Administration, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-906-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی و روانپزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|