علمی پژوهان، جلد 20، شماره 3، صفحات 150-157

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی به شیوه آنلاین بر تعارض والد-نوجوان و اهمال کاری تحصیلی نوجوانان در طول شیوع ویروس کووید-19
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: بیماری کووید-19به سرعت به یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها و چالش‌های سلامت عمومی جهانی تبدیل شده است. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی به شیوه‌ی آن‌لاین بر تعارض والد- نوجوان و اهمال‌کاری تحصیلی نوجوانان در طول شیوع کووید-19 بود. مواد و روش‌‌ها: روش مطالعه، نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. 30 نفر به روش خوشه‌ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایگزین شدند و به پرسش‌نامه‌های «تعارض والد- نوجوان Straus» و «اهمال‌کاری تحصیلیSolomon  و Rothblum» پاسخ دادند. آزمودنی‌های گروه آزمایش، 10 جلسه تحت آموزش مهارت‌های زندگی به شیوه‌ی آن‌لاین قرار گرفتند و گروه گواه، هیج‌ مداخله‌ای دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که مداخله‌ی آموزش مهارت‌های زندگی به شیوه‌ی آن‌لاین در طول شیوع کووید-19 تعارض والد- فرزند و مؤلفه‌های استدلال، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی و اهمال‌کاری تحصیلی با مؤلفه‌های آماده شدن برای امتحانات، آماده شدن برای تکالیف و آماده شدن برای پژوهش‌های کلاسی را به طور معنی‌داری کاهش داده است (0/05 > P). نتایج اندازه‌ی اثر نشان می‌دهد که تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی به شیوه‌ی آن‌لاین بر تعارض والد- نوجوان بیشتر از اهمال‌کاری تحصیلی مؤثر بوده است. نتیجه‌گیری: با توجه به مؤثر بودن آموزش مهارت‌های زندگی به شیوه‌ی آن‌لاین بر کاهش تعارض والد- نوجوان و اهمال‌کاری تحصیلی، استفاده از این روش به روان‌شناسان و مشاوران خانواده توصیه می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت‌های زندگی، تعارض والد- نوجوان، اهمال‌کاری تحصیلی، ویروس کووید-19

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Online Life Skills Training in Parent-Adolescent Conflicts and Adolescents’ Academic Procrastination during the Outbreak of Covid-19
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: COVID-19 is becoming one of the biggest threats and challenges to global public health. The objective of the present study was to investigate the effectiveness of online life skills training for the parent-adolescent conflicts and adolescents' academic procrastination during COVID-19 period. Materials and Methods: This is a quasi-experimental study with pretest-posttest design with a control group. Thirty students were selected based on multi-stage cluster and were randomly assigned to the experimental (15 students) and the control (15 students) groups. They filled out Straus' Parent-Adolescent Conflict questionnaire and Solomon and Rothblum's Academic Procrastination questionnaire. The participants in the experimental group received 10 online 60 minute sessions of life skills training, and the control group did not receive any intervention. Data analysis was performed using analysis of covariance at a significance level of α = 0.05. Results: The results of data analysis showed that online life skills training during COVID-19 outbreak significantly reduced parent-child conflict, the components of reasoning, verbal aggression, physical aggression, and academic procrastination including the components of preparing for exams, preparing for homework, and preparing for classroom research (P ˂ 0.05). The effect size showed that the effect of online life skills training on parent-adolescent conflict was more effective than that of academic procrastination. Conclusions: Due to the effectiveness of online life skills in reducing parent-adolescent conflicts and academic procrastination, the use of this method is recommended to psychologists and family counselors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Life skills, Parent-adolescent conflicts, Academic procrastination, COVID-19

نویسندگان مقاله Hossein Keshavarz Afshar - Department of Education Psychology and Counseling, School of Psychology and Education Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran

Azadeh Khodadad Shahsavan - MSc of Family Counseling, School of Literature and Humanities Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Abbas Javaheri Mohammadi - Department of Education Psychology and Counseling, School of Psychology and Education Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-990-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات