علمی پژوهان، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۱۶۹-۱۷۶

عنوان فارسی مدل یابی روابط ساختاری حمایت اجتماعی با افکار خودکشی با نقش واسطه ای رضایت از زندگی در دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: یکی از موارد جدی تهدیدکننده‌ی سلامت، شیوع رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان می‌باشد. نوجوانی، دوره‌ای است که در آن اغلب افراد دست به خودکشی برای مقابله با احساس افسردگی، اضطراب، ناکارآمدی، افت اعتماد به نفس و عدم رضایت از زندگی می‌زنند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف تعیین روابط ساختاری حمایت اجتماعی با افکار خودکشی با نقش واسطه‌ای رضایت از زندگی در دانش‌آموزان انجام شد. مواد و روش‌‌ها: مطالعه از نوع مقطعی بود که بر روی 240 نفر از دانش‌آموزان پسر پایه‌ی نهم در شهر بابل انجام شد. دانش‌آموزان با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب شدند. روش جمع‌آوری داده‌ها از طریق خودگزارش‌دهی با استفاده از پرسش‌نامه‌ی مقیاس چندوجهی حمایت اجتماعی ادراک شده، مقیاس رضایت از زندگی و پرسش‌نامه‌ی افکار خودکشی بود. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که مدل پژوهش، دارای برازش مناسب می‌باشد و مجموع اثرات مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم 80 درصد از متغیر افکار خودکشی دانش‌آموزان توسط حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی قابل تبیین می‌باشد. همچنین بین مؤلفه‌های حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی با افکار خودکشی، همبستگی منفی معنی‌داری وجود داشت. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش با تأکید بر ضرورت حمایت‌های اجتماعی و همچنین نقش واسطه‌ای رضایت از زندگی بر افکار خودکشی دانش‌آموزان می‌تواند تلویحات کاربردی برای بهبود وضعیت روان‌شناختی در این گروه سنی ارائه دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت از زندگی، حمایت اجتماعی، افکار خودکشی، دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی Structural Equations Modeling of Social Support with Suicide Ideation by Mediating Role of Life Satisfaction in Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: One of the most serious health threats is the prevalence of high-risk behaviors among adolescents. Adolescence is a period in which most people commit suicide due to the inability to deal with feelings of depression, anxiety, inefficiency, low self-esteem and dissatisfaction with life. Accordingly, the present study was conducted to determine the structural relationships between social support and suicidal ideation with the mediating role of life satisfaction in students. Materials and Methods: The study was a cross-sectional study that was performed on 240 ninth grade male students in Babol city. Students were selected using two-stage cluster sampling method. Data collection method was through self-report using the Perceived Social Support Multidimensional Scale, Life Satisfaction Scale and Suicide Thought Questionnaire. Results: The findings showed that the research model has a good fit and the total effects of direct and indirect paths of 80% of students' suicidal ideation variables can be attributed to social support and life satisfaction. There was also a significant negative correlation between the components of social support and life satisfaction with suicidal ideation. Conclusions: The results of this study, by emphasizing the need for social support and also the mediating role of life satisfaction on students' suicidal ideation, can provide practical implications for improving the psychological status in this age group.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Life satisfaction, Social support, Suicidal ideation, Students

نویسندگان مقاله گل آرا مالکی | Golara Maleki
Department of Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

رمضان حسن زاده | Ramezan Hassanzadeh
Department of Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

محمد کاظم فخری | Mohammad Kazem Fakhri
Department of Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم بهداشتی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات