علمی پژوهان، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۱۷۷-۱۸۷

عنوان فارسی بررسی عوامل مدرسه‌ای مؤثر در رفتارهای پرخطر نوجوانان شهر قزوین
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: شناسایی عواملی که بتواند از رفتارهای پرخطر پیشگیری کند یا کاهش دهد بسیار ضروری است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مدرسه‌ای مؤثر در رفتارهای پرخطر نوجوانان شهر قزوین صورت گرفت. مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل محتوای عرفی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل نوجوانان سالم و در معرض رفتارهای پرخطر و خبرگان (روانشناسان، مشاوران و جامعه‌شناسان) شهر قزوین در شش ماه نخست سال 1400 بودند که 10 خبره به روش نمونه‌گیری گلوله‌ی برفی و 32 نوجوان به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌ی نیمه سازمان‌یافته استفاده شد. جهت تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از تکنیک تحلیل مضمون استفاده گردید. یافته‌ها: بر اساس نتایج، در بررسی عوامل مدرسه‌ای خطرساز در گرایش به رفتارهای پرخطر نوجوانان مضامین فرعی جو امنیتی مدرسه، فیزیک مدرسه، منابع حمایتی ضعیف در مدرسه، موقعیت مکانی مدرسه، جو اجتماعی نامناسب مدرسه، الگوهای نقشی نامناسب کارکنان و برنامه‌های آموزشی نامناسب در مدرسه به دست آمد. نتیجه‌گیری: بر اساس تجربه‌ی زیسته‌ی نوجوانان و متخصصان، مجموعه‌ای از عوامل مدرسه‌ای در بروز رفتار پرخطر نوجوانان نقش دارند. لذا توجه بیشتر مشاوران، معلمان و مسؤولین نهادهای مرتبط با امر آموزش‌ و پرورش در این زمینه را می‌طلبد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرخطر، تجارب، مدرسه، نوجوانان

عنوان انگلیسی Study of Effective School Factors in High-Risk Behaviors of Adolescents in Qazvin
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: It is essential to identify factors that can prevent or reduce high-risk behaviors; therefore, the present study aimed to study effective factors related to school in high-risk behaviors of adolescents in Qazvin. Materials and Methods: The research method was qualitative along with conventional content analysis. The statistical population of the study included healthy adolescents exposed to high-risk behaviors and experts (psychologists, counselors and sociologists) in Qazvin in the first six months of 2021. 10 experts were selected by snowball sampling method and 32 adolescents were selected by purposive sampling method. Semi-organized interviews were used to collect data. Theme analysis technique was used to analyze the data. Results: Based on the results of the study of school risk factors in the tendency to adolescents' risky behaviors, sub-themes of school security status, school context, poor support resources at school, school location, inappropriate social atmosphere, inappropriate role models and inappropriate educational programs in school were derived. Conclusions: Based on the lived experience of adolescents and professionals, a set of school related factors are involved with high-risk adolescent behavior. Therefore, the results require more attention of counselors, teachers and officials of institutions related to education in this field.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله High Risk, Experiences, School, Adolescent

نویسندگان مقاله احمد یوسفی نژاد | Ahmad Usefynezhad
Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه مشاوره، دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

کیومرث فرح بخش | Kiumars Farahbaksh
Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه مشاوره، دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

حسین سلیمی بجستانی | Hossein Salimi Bajestani
Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه مشاوره، دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

محمد عسگری | Mohammad Asgari
Department of Psychometric, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-951-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات