|
علمی پژوهان، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۷۳-۷۹
|
|
|
عنوان فارسی |
مدلیابی احساس تنهایی مادران دارای کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری: بر اساس حمایت اجتماعی با نقش واسطهای خودکارآمدی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، مدلیابی احساس تنهایی مادران دارای کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری بر اساس حمایت اجتماعی با نقش واسطهای خودکارآمدی بود. مواد و روشها: روش پژوهش، توصیفی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعهی آماری، شامل کلیهی مادران دارای کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری مراجعهکننده به مراکز رواندرمانی شهر تبریز در سال 1399 بود که از بین آنها تعداد 300 نفر به عنوان نمونه، انتخاب و پرسشنامههای احساس تنهایی Russell (1980)، حمایت اجتماعی Sherborn و Stewart (1991) و خودکارآمدی Nicholas (1989) را تکمیل نمودند. اطلاعات توسط روش آماری ضریب همبستگی و تحلیل مسیر و با کمک نرمافزار SPSS و AMOS تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد، مسیر مستقیم از حمایت اجتماعی به خودکارآمدی (0/0001 = P، 0/360 = β)، از نظر آماری معنیدار بود، اما مسیر مستقیم از حمایت اجتماعی به احساس تنهایی (0/950 = P، 0/007 = β)، از نظر آماری معنیدار نبود. همچنین حمایت اجتماعی (0/004 = P، 0/141- = β)، به شیوهی منفی و به روش غیرمستقیم از طریق خودکارآمدی، قادر به پیشبینی احساس تنهایی بود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده میتوان با بهرهگیری از برگزاری کارگاهها و کلاسهای آموزشی، در تشریح نقش حمایت اجتماعی و تقویت خودکارآمدی مادران دارای کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری، اقدام نمود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال یادگیری خاص، احساس تنهائی، حمایت اجتماعی، خودکارآمدی |
|
عنوان انگلیسی |
Modeling of Loneliness in Mothers with Children having Learning Disabilities: Social Support with a Mediating Role of Self-Efficacy |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: The aim of this study was the modeling of loneliness in mothers with Children having learning disabilities (LD) in terms of social support with a mediating role of self-efficacy. Materials and Methods: The present study was a descriptive study with structural equations. The statistical population of the study included all mothers with children having learning disabilities who referred to psychotherapy centers in Tabriz in year 2020. Among them, through random sampling, 300 people were selected and they completed the questionnaires of Loneliness Russell and Pilva and Cortona, 1980), Social Support (Sherborn and Stewart, 1991) and Self-efficacy (Nicholas, 1989).The obtained data were analyzed using correlation coefficient and path analysis statistical method with the help of SPSS and AMOS softwares. Results: Findings showed that direct social support to self-efficacy (P = 0.0001, β = 0.360), is statistically significant. But direct social support to feeling lonely (P = 0.950, β = 0.007) is not statistically significant. Also, social support (P = 0.004, β = -0.141) was able to predict loneliness via negative and indirect method through self-efficacy. Conclusions: According to the obtained results, it is possible to explain the role of social support and strengthen the self-efficacy of mothers with children having learning disabilities by conducting workshops and educational classes. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Specific Learning Disorder, Loneliness, Social support, Self Efficacy |
|
نویسندگان مقاله |
ریحانه فرهاد پور | Reyhaneh Farhad pour Department of Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
معصومه آزموده | Masoumeh Azmodeh Department of Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
سید محمود طباطبائی | Seyed Mahmoud Tabatabaei Department of Medical Physiology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran گروه فیزیولوژی پزشکی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
سید داود حسینی نسب | Seyed Davood Hosseini Nasab Department of Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-881-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی و روانپزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|