علمی پژوهان، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۸۰-۸۶

عنوان فارسی رابطه‌ی بین سواد سلامت با آگاهی و نگرش نسبت به فعالیت ورزشی در دختران نوجوان دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: سواد سلامت، به عنوان یکی از مهم‌ترین تعیین‌کننده‌های سلامت جهت تصمیم‌گیری مناسب بهداشتی شناخته شده است. از سوی دیگر آگاهی و نگرش مثبت نوجوانان نسبت به فعالیت بدنی، عامل مؤثری برای مشارکت آنان در فعالیت‌های ورزشی منظم و سلامت‌محور است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه‌ی بین سواد سلامت با آگاهی و نگرش نسبت به فعالیت ورزشی در بین دختران نوجوان دبیرستانی بود. مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش، توصیفی همبستگی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل همه‌ی دانش‌آموزان دختر دبیرستانی شهرستان اسلام‌شهر استان تهران بودند. نمونه‌ای به تعداد 341 نفر به روش‌نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌های مورد نیاز با استفاده از پرسش‌نامه‌ی سواد سلامت برای نوجوانان و مقیاس سنجش آگاهی و نگرش جمع‌آوری شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون چند متغیری انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین آگاهی و نگرش نسبت به انجام فعالیت‌های ورزشی با میزان سواد سلامت، رابطه‌ی مثبت معنی‌دار وجود دارد (0/05 > P). تمامی مؤلفه‌های سواد سلامت، قدرت پیش‌بینی سطح آگاهی و نگرش را دارند. نتیجه‌گیری: سواد سلامت، می‌تواند با افزایش آگاهی و نگرش مثبت در دانش‌آموزان، نقش مهمی در ترغیب و تشویق نوجوانان جهت شرکت در فعالیت‌های ورزشی ایفا کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد سلامت، دانش، فعالیت‌ بدنی، نگرش، دانش‌آموز

عنوان انگلیسی Relationship between Health Literacy and Knowledge and Attitude towards Sports Activity in High School Adolescent Girls
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Health literacy is recognized as one of the most important determinants of health for proper health decision making. On the other hand, Knowledge and attitude of people towards sports activities is an effective determinant in their decision to participate in health-oriented activities. The aim of this study was to investigate the relationship between health literacy and knowledge and attitude towards sports activities among high school adolescent girls. Materials and Methods: The research method used was descriptive correlation. The statistical population of the study included all female high school students in Islamshahr, Tehran province. A sample of 341 people was selected by multi-stage random sampling. The required data were collected using the Health Literacy Measure for Adolescents questionnaire and the Knowledge and Attitude Scale. Data were analyzed using Pearson correlation test and multivariate regression analysis. Results: The results showed that there was a significant positive relationship between knowledge and attitude toward sports activities and health literacy (P < 0.05). All components of health literacy have the power to predict the level of awareness and attitude. Conclusions: According to the results of this study, health literacy can play an important role in encouraging adolescents to participate in sports activities by raising awareness and positive attitude in students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health Literacy, Knowledge, Physical Activity, Attitude, Student

نویسندگان مقاله ناهید طالبی | Nahid Talebi
Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty Humanities, Shahed University, Tehran, Iran
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده‌ علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

مریم نیک شناس | Maryam Nikshenas
Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty Humanities Shahed University, Tehran, Iran
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده‌ علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-735-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم بهداشتی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات