علمی پژوهان، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۹۵-۱۰۲

عنوان فارسی تأثیر آموزش چهره‌شناسی هیجانی به کودکان مبتلا به اوتیسم بر صلاحیت والدی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: ناتوانی در شناسایی حالات هیجانی، از مهم‌ترین مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اوتیسم است که تعاملات آنان و متعاقباً صلاحیت والدی مادران را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. از این‌رو مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی تأثیر چهره‌شناسی هیجانی به کودکان مبتلا به اوتیسم بر صلاحیت والدی در مادران‌شان انجام شد. مواد و روش‌‌ها: مطالعه‌ی حاضر یک کارآزمایی بالینی است. کودکان مبتلا به اوتیسم با روش بلوک تصادفی به گروه‌های مداخله و شاهد تخصیص داده شدند. کودکان در گروه مداخله در طی 10 جلسه‌ی 45 دقیقه‌ای با استفاده از 40 تصویر مربوط به چهار موقعیت شادی، غم، خشم و ترس، تحت آمورش قرار گرفتند. پرسش‌نامه‌ی صلاحیت والدی توسط مادران در هر دو گروه در شروع و یک روز بعد از مداخله، تکمیل شد. یافته‌ها: آموزش حالات هیجانی، سبب ارتقاء صلاحیت والدی در گروه مداخله شده است. همچنین تفاوت آماری معنی‌داری در نمره‌ی کل و حیطه‌های صلاحیت والدی بین دو گروه وجود داشت (0/001 >P). نتیجه‌گیری: آموزش حالات هیجانی به کودکان مبتلا به اوتیسم، سبب ارتقاء صلاحیت والدی در مادران گردید. بر این اساس پیشنهاد می‌شود، آموزش چهره‌شناسی، در اولویت‌های آموزشی این کودکان قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله چهره شناسی هیجانی، کودکان، اوتیسم، صلاحیت والدی

عنوان انگلیسی Emotional Face Recognition Training on Parental Competence in Children with Autism
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Disability to recognize an emotional state is one of the most important behavioral problems in children with autism severely affects their interactions and consequently their parents' parental competence. Therefore, this study aimed to investigate the effect of emotional states on parental competence in children with autism. Materials and Methods: The present study is a clinical trial study. Autistic children with autism were block randomly assigned to intervention and control groups. Children in the intervention group received ten 45-minute training sessions using 40 images related to four states of happiness, sadness, anger, and fear. Mothers in both groups completed the questionnaires at the beginning and one day after the intervention. Results: Emotional state training has improved parental competence in the intervention group. Also, there was a statistically significant difference in the total and dimensional score of parental competence between the two groups (P< 0.001). Conclusions: Teaching emotional states to children with autism improved parental competence in mothers. Accordingly, it is suggested that facial education be placed in the educational priorities of these children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotional face, Children, Autism, Mother, Parental, Competence

نویسندگان مقاله فاطمه میرزایی | Fatemeh Mirzaei
Student Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مرکز تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

فاطمه چراغی | Fatemeh Cheraghi
Chronic Diseases (Home Care) Research Center, Department of Pediatric Nursing, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن (مراقبت در منزل)، گروه پرستاری کودکان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

سلمان خزایی | Salman Khazai
Health Sciences Research Center, Health Sciences & Technology Research Institute, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran.
مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشگاه علوم و فناوری بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

محمد رضایی | Mohammad Rezaei
Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Autism Spectrum Disorders Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
گروه گفتاردرمانی، دانشکده‌ علوم توان‌بخشی، مرکز تحقیقات اختلالات طیفی اوتیسم، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

مهدیه سیدی | Mahdieh Seyedi
Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Autism Spectrum Disorders Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
گروه کاردرمانی، دانشکده‌ علوم توان‌بخشی، مرکز تحقیقات اختلالات طیفی اوتیسم، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

فاطمه محمدی | Fateme mohammadi
Chronic Diseases (Home Care) Research Center and Autism Spectrum Disorders Research Center, Department of Nursing, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن (مراقبت در منزل) و مرکز تحقیقات اختلالات طیف اوتیسم، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-875-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات