علمی پژوهان، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۰۳-۱۱۱

عنوان فارسی آگاهی و نگرش دانشجویان علوم پزشکی درباره‌ی مزایا و معایب انواع زایمان
چکیده فارسی مقاله  سابقه و هدف: کادر بهداشت و درمان، جزء تأثیر‌گذار‌ترین افراد در تعیین نوع زایمان در مادران می‌باشند. دانشجویان دختر علوم پزشکی به عنوان کارکنان بهداشتی آینده و مادران فردای جامعه محسوب می‌شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تعیین میزان آگاهی و نگرش دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نسبت به مزایا و معایب انواع زایمان انجام شد. مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه‌ی مقطعی، تعداد 188 نفر از دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به عنوان نمونه از تمام رشته‌ها و ورودی‌ها به صورت تصادفی طبقاتی و سهمی وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌ی محقق ساخته مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و سؤالات آگاهی و نگرش در مورد فواید و عوارض زایمان به روش طبیعی و سزارین بود. داده‌ها با مراجعه به خوابگاه‌های دخترانه دانشگاه جمع‌‌آوری و با استفاده از آزمون‌های آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین سنی دانشجویان، 2/07 ± 21/97 بود. 170 نفر (4/90 درصد) مجرد و 18 نفر (90/4 درصد) متأهل بودند. میانگین آگاهی و نگرش دانشجویان نسبت به نوع زایمان به ترتیب 4/03 ± 27/26 و 6/94 ± 33/7 بود. ارتباط بین آگاهی و نگرش از نظر آماری معنی‌دار بود (0/05 > P). همبستگی بین آگاهی و نگرش و متغیرهای دموگرافیکی (سن، وضعیت تأهل، رشته و محل سکونت)، معنی‌دار نبود (0/05 < P). نتیجه‌گیری: نتیجه‌ی این مطالعه نشان داد که حدود 20 درصد از دانشجویان، راجع به فواید و عوارض زایمان طبیعی و سزارین از آگاهی کافی و نگرش مناسبی برخوردار بودند. با افزایش دسترسی به منابع سلامت جنسی، پایین بودن سطح آگاهی و نگرش دانشجویان، قابل قبول به نظر نمی‌رسد، لذا بایستی تدابیر لازم از جمله گنجاندن مزایا و معایب زایمان به روش طبیعی و سزارین در سرفصل دروس دانشجویان علوم پزشکی، آموزش از طریق رسانه‌های همگانی و فضای مجازی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و فرهنگی برای افزایش سطح آگاهی و نگرش دانشجویان به عمل آید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، نگرش، دانشجویان علوم پزشکی، نوع زایمان

عنوان انگلیسی Knowledge and Attitude of Medical Students About the Advantages and Disadvantages of Different Types of Childbirth
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Health personnel are among the most influential people in determining the type of delivery in mothers. Female medical students are considered as future health workers and future mothers of the society. The aim of this study was to determine the knowledge and attitude of female students of Ardabil University of Medical Sciences towards the advantages and disadvantages of different types of childbirth. Materials and Methods: In this cross-sectional study, 188 female students living in dormitories of Ardabil University of Medical Sciences as a sample of all disciplines and entrances were randomly assigned to the study. The data collection tool was a researcher-made questionnaire including demographic information and knowledge and attitude questions about the benefits and complications of natural delivery and cesarean section. Data were collected by referring to the girls' dormitories of the university and analyzed. Results: The results showed that the mean age of students was 21.97 ± 2.07. 170 (90.4%) were single and 18 (9.6%) were married. The mean knowledge and attitude of students towards the type of delivery were 27.26 ± 4.03 and 33.76 ± 6.94, respectively. The relationship between knowledge and attitude was statistically significant (P < 0.05). The correlation between knowledge and attitude and demographic variables (age, marital status, field and place of residence) was not significant (P > 0.05). Conclusions: The results of this study showed that about 20% of students had sufficient knowledge and attitude about the benefits and complications of natural childbirth and cesarean section. With increasing access to sexual health resources, low level of knowledge and attitude of students does not seem acceptable, so the necessary measures should be included, including the advantages and disadvantages of natural childbirth and cesarean section in the course of medical students, education through the media. Public and cyberspace and holding cultural educational workshops to increase the level of awareness and attitude of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge, Attitude, Medical students, Type of delivery

نویسندگان مقاله یوسف حمیدزاده اربابی | Yusef Hamidzadeh arbabi
Department of Occupational Health, School of Health, Ardebil University of Medical Sciences, Ardebil, Iran
گروه بهداشت حرفه‌ای، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران

افروز مردی | Afrooz Mardi
Department of Public Health, School of Health, Ardebil University of Medical Sciences, Ardebil, Iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران

مژگان غفاری مقدم | Mozghan Gaffari Moggadam
Department of Healthcare Management, School of Health, Ardebil University of Medical Sciences, Ardebil, Iran
دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران

مهسا حسین زاده | Mahsa Hosseinzadeh
Department of Public Health, School of Health, Ardebil University of Medical Sciences, Ardebil, Iran
دانش آموخته ی دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران

فاطمه رحیمی | Fatemah Rahimi
Department of Public Health, School of Health, Ardebil University of Medical Sciences, Ardebil, Iran
دانش آموخته ی دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-695-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم بهداشتی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات