علمی پژوهان، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۲۰-۱۲۶

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب، افسردگی و نشخوار فکری نوجوانان ۱۳ و ۱۶ ساله مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس [مطالعه‌ی موردی]
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: بیماری مولتیپل اسکلروزیس، یک بیماری شایع عصبی است که به صورت مزمن و پیشرفته آشکار می‌شود. از دشواری‌های این بیماری، علت این بیماری است که به طور دقیق ناشناخته است. لذا، این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب، افسردگی و نشخوار فکری دو نوجوان 13 و 16 ساله‌ی مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس در همدان صورت گرفت. مواد و روش‌‌ها: مطالعه‌ی حاضر، تک موردی از نوع خط پایه‌ی چندگانه‌ی فرایند درمان انجام گرفت. شرکت‌کنندگان در این پژوهش شامل بیماران مراجعه‌کننده به کلینیک روان‌شناختی کودک و نوجوان همدان در تابستان 1399 بود که علاوه بر بیماری ام‌اس، دچار اختلالات روان‌شناختی قابل توجهی مانند اضطراب، افسردگی و نشخوار فکری بودند. نمونه‌ی مورد مطالعه شامل 2 نوجوان 13 و 16 ساله مبتلا به ام‌اس بود که در طی 8 جلسه درمان به پرسش‌نامه‌های افسردگی بک ویراست دوم (2000) (Depression Inventory-II) و اضطراب بک (1988) (Beck Anxiety Inventory) و مقیاس پاسخ نشخوارگونه‌ی Nolen-Hoxima (1991) در ده جلسه قبل از شروع درمان پاسخ دادند. در انتهای هر جلسه‌ی درمانی و پس از درمان آخرین جلسه، ارزیابی صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد، میزان بهبودی در میزان اضطراب پس از 8 جلسه درمان برای مراجع اول، 42 درصد و میزان بهبودی برای مراجع دوم، 47 درصد بود و میزان بهبودی کلی برای هر دو مراجع، 44/5 درصد به دست آمد. میزان بهبودی افسردگی برای مراجعین اول و دوم به ترتیب 0/50، 0/50 و میزان بهبودی کلی 0/6 درصد و میزان بهبودی برای مراجع اول 65 درصد و برای مراجعین دوم 58 بوده و میزان بهبودی کلی، 61/5 درصد است (0/001 > P). نتیجه‌گیری: نتایج بررسی این دو آزمودنی، حاکی از اثربخشی بالینی درمان پذیرش و تعهد بر رویکرد اضطراب و افسردگی و نشخوار فکری آزمودنی‌ها بود. در نهایت، می‌توان گفت که این روش درمانی، مؤثر بوده و برای بررسی بیشتر اثربخشی آن، مطالعات ارزیابی کنترل شده‌ای در جهت رسیدن به نتیجه‌ی قطعی لازم است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پذیرش و تعهد، اضطراب، افسردگی، نشخوارفکری، مولتیپل اسکلروزیس

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Acceptance and Commitment-Based Education on Anxiety, Depression and Rumination in 13- and 16-Year-Old Adolescents with Multiple Sclerosis (Case Study)
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Multiple sclerosis is a common neurological disease that typically manifests itself in advanced and chronic stages. The unknown nature of the etiology of this disease is a big problem. The current study was carried out to evaluate the efficacy of acceptance and commitment based study on psychological issues like anxiety, depression and rumination in a 13 and a 16 year old adolescents with multiple sclerosis. Materials and Methods: The present study was a single case of multiple baseline type of treatment process. Participants in this study were patients who referred to the Hamadan Child and Adolescent Psychological Clinic in the summer of 1399 and in addition to MS suffered from significant psychological disorders such as anxiety, depression and rumination. The study sample consisted of 2 adolescents 13 and 16 years old with MS who volunteered to participate in this study. According to the ethical criteria after the study, members of the control group also received the independent variable (acceptance and commitment-based education) during 8 sessions. Beck Depression Inventory (2000) and Beck Anxiety Inventory (1988) and the Nolen-Hoxima (1991) Ruminant Response Scale were assessed in ten sessions before treatment, at the end of each treatment session, and after the last session. Results: The results showed that the rate of improvement in anxiety after 8 sessions of treatment for the first client was 42% and the rate of recovery for the second client was 47% and the overall recovery rate for both clients was 44.5%. The rate of recovery of depression for the first and second clients was 0.50, 0.50 and 0.6%, respectively, and the rate of overall recovery was 65.06%, the rate of recovery for the first client was 65%, and for the second client was 58%, and the overall recovery rate was 61.5% (P < 0.001). Conclusions: The results of the study of these two subjects indicated the clinical effectiveness of acceptance and commitment therapy on the subjects' anxiety, depression and rumination approaches. Finally, it can be said that this method of treatment is effective and to further evaluate its effectiveness, controlled evaluation studies are needed to achieve a definitive result.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Acceptance and Commitment, Anxiety, Depression, Ruminant, Multiple Sclerosis

نویسندگان مقاله یگانه پرازده | Yeganeh Parazdeh
Department of Psychology, School of Humanities, Payame Noor University, Gorgan Branch (Golestan), Gorgan Iran
گروه روانشناسی، دانشکده‌ علوم انسانی، واحد گرگان (گلستان)، دانشگاه پیام نور، گرگان، ایران

فاطمه ویانی | Fatemeh Viyani
MSc in Educational Psychology, Payame Noor Kabudrahang University, Hamedan, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور کبودراهنگ، همدان، ایران

سعید زمانی | Saeid Zamani
Department of Psychology, Hamadan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

نرگس زمانی | Narges Zamani
Department of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده‌ روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-854-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات