علمی پژوهان، جلد 20، شماره 1، صفحات 33-40

عنوان فارسی اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی ـ رفتاری بر سازگاری اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی
چکیده فارسی مقاله اهداف: ارتقای سازگاری اجتماعی می‌تواند مسیر رشدی مهارت‌های کودکان پیش‌دبستانی را بهبود بخشد؛ بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی ـ رفتاری بر سازگاری اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی انجام شد. ابزار و روش‌ها: روش پژوهش شبه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه همراه با دوره پیگیری است و شامل تمامی کودکان پیش‌دبستانی (5 تا 6 سال) شهر بجنورد در سال تحصیلی 99-1398 بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس 40 نفر انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش در 12 جلسه 90دقیقه‌ای تحت آموزش بازی‌درمانی با رویکرد شناختی ـ رفتاری قرار گرفت؛ ولی گروه گواه هیچ آموزشی دریافت ننمود. پرسش‌نامه سازگاری اجتماعی قبل و بعد از انجام آموزش برای آزمودنی‌ها اجرا شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر بین گروهی در سطح معناداری 0٫05 با نرم‌افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد، بازی‌درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی ـ رفتاری در بهبود سازگاری اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی مؤثر بود (05/0>p) و نتایج در دوره پیگیری تداوم داشت (05/0>p). نتیجه‌گیری: آموزش بازی‌درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی ـ رفتاری به کودکان پیش‌دبستانی می‌تواند گام مؤثری در ارتقای سازگاری اجتماعی آنان باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی‌درمانی، رویکرد شناختی ـ رفتاری، سازگاری اجتماعی، کودک

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Play Therapy based on Cognitive - Behavioral Therapy on Social Adjustment of preschool children
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Promoting social adjustment can improve the developmental skills of preschool children. Therefore, the present study aimed to determine the effectiveness of play therapy based on cognitive-behavioral on social adjustment of preschool children. Instrument & Methods: The quasi-experimental research method was pretest and posttest with a control group with a follow-up period. The statistical population included all preschool children (5 to 6 years) in Bojnourd in the academic year 2019-2020 that 40 people were selected by convenience sampling method and were randomly divided into experimental and control groups. The experimental group underwent cognitive-behavioral play therapy training in 12 sessions of 90 minutes; but the control group did not receive any training. The social adjustment questionnaire was administered to the subjects before and after the training. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance test at the significance level of 0.05 with SPSS software version 24. Findings: The results showed that play therapy based on cognitive-behavioral was effective in improving social adjustment of preschool children (p< 0.05). And the results continued in the follow-up period (p< 0.05). Conclusion: Teaching play therapy based on cognitive-behavioral to preschool children can be an effective step in promoting their social adjustment.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Play Therapy, Cognitive-Behavioral Therapy, Social Adjustment, Child

نویسندگان مقاله Sh Rezaee Rezvan - Department of Educational Psychology, Qaenat Branch, Islamic Azad University, Qaenat, Iran

H Kareshki - Department of Psychology, Faculty of Psychology & Educational Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

M Pakdaman - Department of Psychology, Qaenat Branch, Islamic Azad University, Qaenat, Iran


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-214-17&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی و علوم بالینی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات