علمی پژوهان، جلد 20، شماره 1، صفحات 57-63

عنوان فارسی رابطه خودمهارگری هیجانی و ناگویی هیجانی و هیجانات تحصیلی با فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری
چکیده فارسی مقاله اهداف: از اهداف نظام‌های آموزشی، بالابردن سطح توانایی دانش‌آموزان به‌منظور ارتقای بازده تحصیلی یادگیرندگان است. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه خودمهارگری هیجانی، ناگویی هیجانی و هیجانات تحصیلی با فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری بود. ابزار و روش‌ها: روش پژوهش از نوع مطالعات بنیادی با طرح همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مراجعین دارای اختلال یادگیری مراجعه‌کننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر تهران در سال 1400 را تشکیل می‌دادند. روش نمونه‌گیری این پژوهش به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای بود که 10 مرکز از بین مراکز اختلال یادگیری انتخاب شد سپس از بین دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری، 150 دانش‌آموز به‌عنوان نمونه‌های پژوهش انتخاب شد. ابزار جمع‌آوری داده‌های پژوهش پرسش‌نامه فرسودگی تحصیلی، مقیاس ناگویی هیجانی و پرسش‌نامه هیجان تحصیلی، پرسش‌نامه خودبازداری بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره گام‌به‌گام تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد هیجان تحصیلی منفی، خودمهارگری هیجانی و هیجان مثبت قادر به‌پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان بوده‌اند. هیجان تحصیلی منفی (001/0>p، 91/4 =t، 348/0= β) با بیشترین مقدار B و پس ‌از آن خودمهارگری (001/0>p، 18/4- =t، 288/0-= β) و هیجان مثبت (001/0>p، 42/3- =t، 235/0-= β) به ترتیب قابلیت پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی رادارند. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها آموزش مهارت‌های زندگی مرتبط با مدیریت هیجان و تنظیم هیجان و حتی بهبود هوش هیجانی را به‌طور گسترده و جدی مدنظر قرار گیرد تا بتوان با بهبود این مهارت‌ها، سطح خود مدیریتی دانش‌آموزان را بهبود بخشید و از بروز فرسودگی تحصیلی در آنان پیشگیری به عمل آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خود مهارگری هیجانی، ناگویی هیجانی، هیجانات تحصیلی، فرسودگی تحصیلی، اختلال یادگیری

عنوان انگلیسی Relationship between emotional self-control, alexithymia and educational emotional with academic burnout in students with learning disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: One of the objectives of educational systems is to raise the level of students' ability to improve their academic performance. The aim of present study was to determine the relationship between emotional self-control, alexithymia, and academic excitement with academic burnout in students with learning disabilities.  Method: The population of this study was all clients with learning disabilities who referred to the Learning Disabilities Centers in Tehran in 2021. The sampling method was cluster random sampling. Ten centers were selected from the centers of learning disabilities. Then, 150 students with the l learning disabilities were selected to participate in this study. The data was collected by Bresso Academic Burnout Questionnaire, Toronto Emotional Dysfunction Scale,Bakran Academic Emotion Questionnaire, and Weinberger & Schmaltz (srs) Self-Restraint Scale(1990). Results: The results showed that negative academic excitement, emotional self- control, and positive emotion were able to predict students' academic burnout. The collected data were analyzed using Pearson correlation coefficient test and stepwise multivariate regression analysis. Negative academic excitement (P< 0.001, t= 4.91, β= 0.348) with the highest value of B and then self-control (P< 0.001, t= 4.18,β=-0.288) and positive emotion (P< 0.001, t= -3.42, β= -0.235) could predict academic burnout, respectively.  Conclusion: Based on the findings, training the life skills related to emotion management, emotion regulation, and improving emotional intelligence should be widely and seriously considered. By training these skills, students' level of self-management can be improved and educational burnout can be prevented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotional self-control, Alexithymia, Academic excitement, Academic burnout, Learning disability

نویسندگان مقاله A Javaheri Mohamadi - Department of Educational Sciences and Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran

H Keshavarz Afshar - Department of Educational Sciences and Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran

Sh Bagherzadeh - Master student of consulting at the University of Research Sciences, Iran


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-214-20&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی و علوم بالینی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات