علمی پژوهان، جلد 19، شماره 5، صفحات 21-26

عنوان فارسی اثربخشی آموزش والدین مبتنی بر مدل اطلاعات کلامی فیلد و بازی‌درمانی مبتنی بر تعامل والد ـ کودک بر کاهش علایم کمبود توجه/فزون‌کنشی کودکان 4 تا 6 ساله
چکیده فارسی مقاله اهداف: کمبود توجه/فزون‌کنشی اثرات منفی بر رفتار کودکان دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی آموزش والدین مبتنی بر مدل اطلاعات کلامی فیلد و بازی‌درمانی مبتنی بر تعامل والد ـ کودک بر کاهش علایم اختلال کودکان انجام شد. مواد و روش‌ها: طرح پژوهش، کارآزمایی بالینی تصادفی گواه شده بود. جامعۀ آماری کودکان 5 تا 6 ساله و مادرانشان در سال 98-1397 بودند. 45 نفر به روش در دسترس گزینش شده و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه مهار جای‌گذاری شدند. برای غربالگری کودکان از پرسش‌نامۀ علایم مرضی کودکان گادو و اسپیرافکین استفاده شد. تحلیل داده‌‌ها با روش تحلیل کواریانس تک متغیره با نرم‌افزار 22 SPSS انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و مهار به لحاظ توجه (100/103=F) تفاوت معنی‌داری وجود دارد (05/0>p). به‌عبارت دیگر مداخلات مبتنی بر اطلاعات کلامی فیلد و بازی‌های تعاملی بر کاهش علایم این اختلال در مرحله پس‌آزمون موثر بود. نتیجه‌گیری: از پژوهش حاضر نتیجه گرفته می‌شود که آموزش والدین مبتنی بر این دو برنامه می‌توانند به‌عنوان مدخله مؤثر مورد استفاده قرار گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل اطلاعات کلامی فیلد، تعامل والد ـ کودک، کمبود توجه/فزون‌کنشی

عنوان انگلیسی Comparison of the efficacy of parent education based on field information model and child-parent relationship therapy on reducing the symptoms of attention deficit / hyperactivity
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Attention deficit / hyperactivity disorder has negative effects on children's behavior. The aim of the present study is to compare the effectiveness of field information model and child-parent relationship therapy on reducing ADHD symptoms in children in Isfahan. Materials & Methods: The present study was a randomized controlled clinical trial. The statistical population of this study was children aged 5 to 6 and their mothers living in Isfahan in 2018-2019. Thirty patients were selected as a sample by available sampling and then randomly assigned in two experimental groups and a control group were placed. The Pediatric Symptoms Questionnaire (Gadow and Sprafkin, 1984) was used to screen children. Data analysis was performed by univariate analysis of covariance and LSD test with SPSS 22 software. Findings: The results showed that there was a significant difference between the experimental and control groups (F=103.100, p≤0.05). In other words, this program are effective in reducing the symptoms of attention deficit in the post-test stage. Conclusion: The present study concludes that these program can be used as an effective intervention.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Field Verbal Information Model, Self Report, Attention Deficit Disorder with Hyperactivity

نویسندگان مقاله Haleh Dormiyani Tabatabaei - Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran

Salar Faramarzi - Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran

Farah Naderi - Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran

Amir Ghamarani - Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran

Zahra Eftekhar Saadi - Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-214-8&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی و علوم بالینی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات