علمی پژوهان، جلد 19، شماره 5، صفحات 27-35

عنوان فارسی واکاوی و کشف عوامل موثر در تعاملات مثبت والد ـ کودک: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تعاملات مثبت والد ـ کودک موجبات رشد مهارت‌های‌اجتماعی و تنظیم‌شناختی ـ هیجانی کودکان را فراهم می‌نماید؛ بنابراین هدف از این پژوهش واکاوی عوامل موثر در تعاملات‌ مثبت والد ـ کودک بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر با روش‌ کیفی و رویکرد استقرایی انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل والدین (15 نفر) و متخصصان حوزه کودک و خانواده (3 نفر) شهر اصفهان بود. مشارکت‌کنندگان با روش نمونه‌گیری هدفمند و طبق ملاک‌های ورودی انتخاب شدند. تجارب افراد با ابزار مصاحبه عمیق و نیمه‌ساختاریافته مورد بررسی قرار گرفت و داده‌ها با 18 مصاحبه به اشباع رسید. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل‌ مضمون آتراید ـ استرلینگ کدگذاری و تحلیل شد. یافته‌ها: در مرحله اول کدگذاری، 79 مضمون پایه از متن مصاحبه‌ها استخراج شد. در مرحله دوم بر اساس میزان سنخیت مفاهیم به‌دست آمده، تعداد 15 مضمون سازمان‌دهنده انتزاع شد. در مرحله سوم 4 مضمون شامل: فرزندپروری مثبت؛ فرزندپروری مقتدرانه؛ تاب‌آوری؛ تنوع‌ محیطی به‌عنوان مضامین فراگیر مرتبط با عوامل مؤثر در تعاملات مثبت والد ـ کودک شناسایی شدند. اعتبارسنجی داده‌ها با روش بازخورد مشارکت‌کنندگان و روش ‌کدگذاران مستقل صورت گرفت. اعتباریابی مضامین با استفاده از روش گروه‌خبرگان (3 نفر از متخصصان) انجام شد و معیارهای تعیین‌دقت و استحکام داده‌ها مورد بررسی و تایید قرارگرفت. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد، آگاهی‌ والدین از شیوه‌های فرزندپروری، چگونگی استفاده از راهبردهای مقابله‌ای ‌مثبت و اغنای کودکان با افزایش جذابیت‌های‌ محیطی از عوامل مؤثر در بهبود تعاملات والد ـ کودک هستند. از این رو، پیشنهاد می‌شود که این عوامل در تدوین برنامه‌های آموزشی والدگری مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعاملات والد ـ کودک، کودکان پیش‌دبستانی، مظالعه کیفی

عنوان انگلیسی Investigating and Discovering the Affecting Factors in Positive Parent-Child Interactions: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Positive parent-child interactions promote children's social, cognitive, and emotional skills development. Therefore, the purpose of this study was to investigate the factors affecting parent-child interactions. Materias & Method: The present study was conducted with a qualitative method and inductive approach. Participants were parents (15 people) and specialists (3 people) in Isfahan who were selected by purposive sampling method according to the inclusion criteria. Individuals' experiences were assessed using a semi-structured interview tool. Data were saturated with 18 interviews and coded and analyzed by Atridesterling (2001) thematic analysis method. Findings: In the first stage of coding, 79 basic themes were extracted from the interviews. In the second stage, based on the maximum consistency of the obtained concepts were abstracted 15 organizing themes. In the third stage, 4 themes including positive parenting; authoritative parenting; resilience; environmental diversity were identified as comprehensive themes related to the effective factors in positive parent-child interactions. Data validation was performed by the participants' feedback and independent coders methods. Also, in order to validate the topics, a group of experts (3experts) was used and the criteria for determining the accuracy and robustness of the data were reviewed and approved. Conclusion: The results show that parents' awareness of parenting practices, how to use positive coping strategies, and enrich children by increasing environmental attractiveness, are important and effective factors in improving parent-child interactions. Therefore, it is suggested that these factors be considered in the development of special education programs for parents and children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Parent-Child Relationship, Child, Qualitative

نویسندگان مقاله Atefeh Bahrami - Department of Counseling, Khomeinishahr Branch, Islamic Azad University, Khomeinishahr, Iran

Maryam Fatehizadeh - Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran

Ahmad Abedi - Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran

Mohammad Masoud Dayarian - Department of Counseling, Khomeinishahr Branch, Islamic Azad University, Khomeinishahr, Iran


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-214-9&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی و علوم بالینی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات