علمی پژوهان، جلد 19، شماره 4، صفحات 16-24

عنوان فارسی تعیین سهم مؤلفه‌های هوش اجتماعی و تاب‌آوری در پیش‌بینی اضطراب کرونا در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: این روزها اضطراب رایج‌ترین واکنش ‌هیجانی است که گروه‌های مختلف ازجمله دانشجویان با آن درگیر هستند؛ زیرا شیوع کووید 19 باعث ایجاد اضطراب شده ‌است. هدف مطالعه حاضر تعیین سهم مؤلفه‌های هوش اجتماعی و تاب‌آوری در پیش‌بینی اضطراب کرونا در دانشجویان بود. مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند در سال تحصیلی 1399-1400 بودند. 260 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند که داوطلب مشارکت در پژوهش بودند و به‌صورت اینترنتی در پژوهش شرکت کردند. از ابزارهای معتبر برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 24 انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد رابطه بین هوش اجتماعی و تاب‌آوری با اضطراب کرونا منفی و معنا‌دار است (01/0>p). همچنین هوش اجتماعی و تاب‌آوری به ترتیب 6/31 و 4/43 از تغییرات اضطراب کرونا را پیش‏بینی می‏کنند. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد مؤلفه‌های هوش اجتماعی و تاب‌آوری نقش مؤثری در پیش‌بینی اضطراب کرونا دارند. ازاین‌رو مداخلات متمرکز بر این مؤلفه‌ها عامل حفاظتی مهمی در پیشگیری از ابتلای دانشجو معلمان به اضطراب ناشی از کرونا است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب کرونا، تاب‌آوری، هوش اجتماعی

عنوان انگلیسی Determining the Contribution of Social Intelligence and Resilience Components in the Predicton of Covid-19-related Anxiety in Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Covid-19 has stirred up great anxiety among people from all walks of society, including students. Therefore, the present study aimed to determine the contribution of social intelligence and resilience in the prediction of Covid-19-related anxiety in students. Materials and Methods: The present study was conducted based on a descriptive correlational design. The statistical population of the study included all male students of Farhangian University of Shahid Bahonar Campus of Birjand in the academic year 2020-2021. A total of 260 volunteer participants were selected by convenience sampling method and participated in the research online. Reliable tools were used to collect the needed information. Data were analyzed in SPSS software (version 24) using the Pearson correlation test and multiple regression. Results: The obtained results pointed to a negative and significant relationship of  social intelligence and resilience with Covid-19-related anxiety (P< 0.01). The results also demonstrated that social intelligence and resilience predict 31.6 and 43.4% of Covid-19-related anxiety changes, respectively. Conclusions: As evidenced by the results of the current study, the components of social intelligence and resilience perform an effective role in the prediction of Covid-19-related anxiety. Therefore, interventions focused on these components can be an important protective factor in the prevention of this anxiety among students and teachers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Covid-19-Related Anxiety, Resilience, Social Intelligence

نویسندگان مقاله Ebrahim Solimany - M.A. in Guidance and Counseling, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Bushehr, Iran

Abdolreza Afzood - PhD Students of Counseling, Bojnourd Branch, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran

Meysam Sadeghi - Assistant Professor in Measurement, Department of Cognitive Psychology, Institute for Cognitive Science Studies, Tehran, Iran

Mojtaba Salmabadi - M.A. in Family Counseling, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-142-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم بهداشتی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات