علمی پژوهان، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۱۹-۲۶

عنوان فارسی ارتباط بین ویژگی‌های آنتروپومتریکی با تعادل و مهارت‌های بنیادی در دختران و پسران ۳ تا ۶ ساله شهر تهران
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: دوران کودکی مهم‌ترین دوره رشد حرکتی به حساب می‌آید. رشد حرکتی بر عملکرد حرکتی و توانایی‌های فردی اثر می‌گذارد. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین ویژگی‌های آنتروپومتریکی با تعادل و مهارت‌های بنیادی در دختران و پسران 3 تا 6 ساله شهر تهران است. مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی و میدانی است. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. در این پژوهش 774 کودک (3 تا 6 ساله) در دو گروه پسر با میانگین وزنی (4.23 ± 18.90 کیلوگرم) و دختر با میانگین وزنی(3.94 ± 18.03 کیلوگرم) از مهدکودک‌های شهر تهران به‌صورت تصادفی‌ ـ خوشه‌ای انتخاب شدند که این حجم نمونه بیش از تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان است. شاخص‌های آنتروپومتریکی (قد، طول دست، طول پا و طول قد نشسته) و مهارت‌های بنیادی (پرش، گرفتن توپ و پرتاب توپ) و تعادل در این پژوهش اندازه‌گیری شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی اسپیرمن برای بررسی ارتباط بین ویژگی‌های آنتروپومتریکی با مهارت‌های بنیادی و آزمون یومن‌ویتنی برای بررسی اختلاف مهارت‌های بنیادی بین پسران و دختران استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین عوامل آنتروپومتریکی با مهارت‌های بنیادی و تعادل در دو گروه دختر و پسر رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد، اما بین تعادل با طول پا (0.21-r = ، 0.02P = ) و طول قد نشسته (0.22- r =، 0.02 P =) در دختران 5 ساله رابطه منفی و معنی‌داری وجود دارد. نتیجه‌گیری: محدودیت‌های حرکتی در دوران پیش‌دبستانی باعث شده است تعادل و برخی از مهارت‌های بنیادی هماهنگ با رشد جسمانی افزایش نیابد. پیشنهاد می‌شود والدین و مهدکودک‌ها با ایجاد فرصت‌های حرکتی متنوع برای رشد حرکتی کودکان تلاش کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کودکان 3 تا 6 سال، مهارت‌های بنیادی، ویژگی‌های آنتروپومتریکی

عنوان انگلیسی Relationship of Anthropometric Features with Balance and Fundamental Skills in 3-6 Years Old Girls and Boys in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Childhood is the most important period of motor development which strongly affects motor function and abilities. The present study aimed to investigate the relationship of anthropometric features with balance and fundamental skills in 3-6 years old girls and boys in Tehran, Iran. Materials and Methods: This descriptive-correlational and field study used Morgan table to determine the sample size. For the purpose of the study, 774 children (3-6 years old) in two groups of boys with mean weight of 18.90±4.23 kg and girls with mean weight of 18.03 ± 3.94 kg were selected via cluster sampling from kindergartens in Tehran. This sample size exceeded the calculated value based on Morgan table. Anthropometric indices (e.g., height, arm length, leg length, sitting height), fundamental skills (e.g., jumping, catching the ball, throwing the ball), and balance were measured in this study. To analyze the data, Spearman correlation coefficient was used to examine the relationship between anthropometric features and fundamental skills. Moreover, the Mann-Whitney test was employed to assess differences in fundamental skills between boys and girls. Results: Based on the results, anthropometric factors were significantly correlated with fundamental skills and balance in girls and boys. Nonetheless, balance was  negatively and significantly correlated with leg length (P=0.02; r=-0.21) and sitting height (P=0.02; r=-0.22) in 5-year-old girls. Conclusion: Movement limitations in preschool are serious barriers to the development of balance and some fundamental skills, simultaneous with physical development. It is suggested that parents and kindergarten officials promote children's motor development by providing them with a variety of movement opportunities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anthropometric Features, Fundamental Skills, 3-6 Years Old Children

نویسندگان مقاله مجید کاشف | Majid Kashef
Department of Exercise Physiology, Faculty of Sports Sciences, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

فاطمه نورزاد | Fatemeh Nourzad
Department of Exercise Physiology, Faculty of Sports Sciences, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

علیرضا کاشف | Alireza Kashef
Department of Exercise Physiology, Faculty of Sports Sciences, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-759-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی و علوم بالینی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات