علمی پژوهان، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۲۷-۳۳

عنوان فارسی بررسی اثربخشی روان‌درمانی انگیزشی بر رفتارهای پرخطر (رفتار جنسی، خشونت) دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: رفتارهای پرخطر یکی از مهم‌ترین مشکلات تهدیدکننده برای سلامت جسمانی، روان‌شناختی و اجتماعی فرد و جامعه به شمار می‌رود؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روان‌درمانی انگیزشی بر رفتارهای پرخطر (رفتار جنسی، خشونت) دانش‌آموزان بود. مواد و روش‌‌ها: این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه مطالعه شامل تمامی دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 1398-99 بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند 30 نفر انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند و به پرسش‌نامه‌ رفتارهای پرخطر زاده‌محمدی و همکاران پاسخ دادند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای در جلسات روان‌درمانی انگیزشی شرکت کردند، اما افراد گروه گواه در این مدت هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره در سطح معنی‌داری 05/0 = α استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد اثر روان‌درمانی انگیزشی بر کاهش رفتارهای پرخطر (رفتار جنسی، خشونت) دانش‌آموزان معنادار بود (01/0 > P). درنتیجه بین نمره‌های عامل (پیش‌آزمون و پس‌آزمون) در میزان کاهش رفتار جنسی و خشونت دانش‌آموزان تفاوت معناداری مشاهده شد (01/0 > P). نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش می‌توان گفت که استفاده از روان‌درمانی انگیزشی بر کاهش رفتارهای پرخطر (رفتار جنسی، خشونت) دانش‌آموزان تأثیر دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خشونت، دانش‌آموزان، روان‌درمانی انگیزشی، رفتارهای پرخطر، رفتار جنسی

عنوان انگلیسی Effectiveness of Motivational Psychotherapy on High-Risk Behaviors (Violence and Sexual Behavior) of Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: High-risk behaviors are one of the most important threatening problems for the physical, psychological, and social health of individuals and society. This study aimed to determine the effectiveness of motivational psychotherapy on high-risk behaviors (i.e., violence and sexual behavior) of students. Materials and Methods: This quasi-experimental study was conducted with a pretest-posttest control group design. The study population included all male high school students in Birjand, Iran, in the academic year of 2019-2020. The samples (n=30) were selected using the purposive sampling method, randomly divided into two groups of experimental and control (n=15 each), and responded to the Iranian Adolescents Risk-taking Scale. The experimental group participated in eight 90-minute motivational psychotherapy sessions, while the control group received no intervention during this period. The collected data were analyzed in SPSS software (version 22) using the multivariate analysis of covariance at the significance level of 0.05. Results: The results showed that the effect of motivational psychotherapy was significant in reducing high-risk behaviors (i.e., violence and sexual behavior) (P< 0.01). As a result, there was a significant difference between the pretest and posttest scores of experimental and control groups regarding violence and sexual behavior (P< 0.01). Conclusion: Based on the results of this study, the application of motivational psychotherapy affected reducing high-risk behaviors (violence and sexual behavior) of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله High-Risk Behavior, Motivational Psychotherapy, Sexual Behavior, Students, Violence

نویسندگان مقاله زهرا قیصری | Zahra Gheisari
MSc Student, Department of Educational Psychology, Ghaenat Branch, Islamic Azad University, Qaenat, Iran
دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات ، ایران

حسین صاحبدل | Hossien Sahebdel
Assistant Professor, Department of Counseling, Ghaenat Branch, Islamic Azad University, Qaenat, Iran
استادیار، گروه مشاوره، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران

مجید ابراهیم پور | Majid Ebrahimpour
Assistant Professor, Department of Exceptional Children Psychology, Ghaenat Branch, Islamic Azad University, Qaenat, Iran
استادیار، گروه روان‌شناسی کودکان استثنایی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-790-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی و علوم بالینی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات