|
علمی پژوهان، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۵۶-۶۴
|
|
|
عنوان فارسی |
آموزش مبتنی بر طرحواره رویکردی مؤثر در حل مسائل کلامی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص: مطالعه مروری |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده سابقه و هدف: امروزه روشهای آموزش متفاوتی برای حل مسائل کلامی ارائه شده است. یکی از این روشهای جدید، آموزش مبتنی بر طرحواره است. هدف پژوهش حاضر معرفی ماهیت، مراحل، شواهد پژوهشی و اثربخشی آموزش حل مسائل کلامی مبتنی بر طرحواره بود. مواد و روشها: این پژوهش از نوع مرور متون است. بهمنظور یافتن مطالعات و منابع مرتبط با عنوان پژوهش، با استفاده از کلیدواژهای طرحواره، آموزش مبتنی بر طرحواره، مسائل کلامی، مسائل داستانی و حل مسئله در پایگاههای اطلاعاتی Pubmed، Springer، Scopus، ProQuest، Elsevier، Science direct، Google Scholar، Magiran و SID عناوین و چکیده مقالات از سال 2009 تا 2019 بررسی شد. یافتهها: بر اساس یافتهها، آموزش حل مسائل کلامی مبتنی بر طرحواره شامل چهار مرحله شناسایی ساختار مسئله، بازنمایی تصویری، حل مسئله و راهبردهای فراشناختی است که با ارتقای دانش مفهومی و رویهای، در افزایش عملکرد حل مسئله دانشآموزان دارای اختلال ریاضی مؤثر است. نتیجهگیری: استفاده از طرحواره بهمنظور رفع ضعفهای موجود در روشهای آموزش حل مسائل کلامی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص با آسیب ریاضی ابداع شده است که برای معلمان، والدین و متخصصان اختلال یادگیری خاص کمککننده است. واژگان کلیدی: اختلال یادگیری؛ حل مسئله؛ طرحواره |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال یادگیری، حل مسئله، طرحواره |
|
عنوان انگلیسی |
Schema-Based Instruction an Effective Approach to Word Problem Solving in Students with Specific Learning Disorders: A Review Study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Today, different teaching approaches have been offered to solve word problems. Schema-based instruction is one of these new approaches. This study aimed to identify and determine the nature, stages, research evidence, and effectiveness of schema-based instruction on resolving students' word problems. Materials and Methods: This is a review study. Studies and resources related to the study titles were found searching such keywords as "Schema", "Schema-Based Instruction", "Word Problems", "Story Problems", and "Problem Solving" in internal and external databases, such as Pubmed, Springer, Scopus, ProQuest, Elsevier, Science Direct, Google Scholar, Magiran, SID in the article abstracts from 2009 to 2019. Results: Based on the findings, the schema-based instruction on word problem-solving consists of four stages including problem structure identification, visual representation, problem-solving, and metacognitive strategies that can enhance the problem-solving performance of students with math learning disorders through the promotion of their conceptual and procedural knowledge. Conclusion: The schema-based instruction has been designed to eliminate the existing shortcomings in the methods of teaching to students with a specific learning disorder in the subject of mathematics and can be helpful to teachers, parents, and professionals working in the field of special learning disorders. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Learning Disorder, Problem Solving, Schema |
|
نویسندگان مقاله |
رحیم بدری | Rahim Badri Professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Faculty of Education Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran استاد، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
شهروز نعمتی | Shahrooz Nemati Associate Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Education Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
تورج هاشمی | Tooraj Hashemi Professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Faculty of Education Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran استاد، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
امید ابراهیمی | Omid Ebrahimi Ph.D. Student in Educational Psychology, Department of Educational Sciences and Psychology, Faculty of Education Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-797-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پزشکی و علوم بالینی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|