علمی پژوهان، جلد 18، شماره 4، صفحات 39-45

عنوان فارسی همبستگی سلامت روان و هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: سلامت روان توانایی مقاومت در برابر مشکلات است و هوش هیجانی توانایی درک و کنترل هیجانات بوده و به زندگی نظم و ثبات می بخشد. این مطالعه با هدف تعیین همبستگی سلامت روان و هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شد. مواد و روش‌‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی بود که بر روی 94 دانشجوی اتاق عمل  دانشکده پیراپزشکی همدان در سال 1398انجام شد. نمونه گیری بصورت سرشماری انجام شد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی ایمنی و همکاران 2018، پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و پرسشنامه استاندارد پیشرفت تحصیلی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16  تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: تحلیل داده ها نشان داد که بین هوش هیجانی و سلامت روان دانشجویان اتاق عمل ترم های چهار (0/858r=) و شش (0/932r=) و هشت  (0/846r=) رابطه­ ی خطی مستقیم، مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی (میانگین معدل) دانشجویان اتاق عمل ترم های چهار (0/867r=) و شش (0/818r=) و هشت (0/766r=) رابطه­ ی خطی مستقیم، مثبت و معناداری وجود دارد. ضمنا بین سلامت روان و پیشرفت تحصیلی (میانگین معدل) دانشجویان اتاق عمل ترم های چهار (0/837r=) و شش  (0/814r=) و هشت (0/798r=) رابطه­ ی خطی مستقیم، مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: یافته های این مطالعه نشان داد  هر چه هوش هیجانی و سلامت روان دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی بیشتر باشد سبب پیشرفت تحصیلی دانشجویان می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت روان، هوش هیجانی، موفقیت تحصیلی، اتاق عمل

عنوان انگلیسی Correlation of Mental Health and Emotional Intelligence in Academic Achievement of Operating Room Students of University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Mental health is the ability to withstand problems and emotional intelligence is the ability to understand and control emotions and to bring order and stability to life. The purpose of this study was to investigate the correlation between mental health and emotional intelligence in students' academic success. Materials and Methods: This study was a descriptive-analytical and correlation study that was performed on 94 operating room students of Hamadan Paramedical Faculty in 2019. Sampling was done by census method. Data gathering tools were Emotional Inventory Imani et al. 2018, Goldberg Mental Health Questionnaire and Standard Academic success Questionnaire. Data were analyzed by SPSS 23 software. Results: Data analysis showed that there was a direct, positive and positive linear relationship between emotional intelligence and mental health in the operating room students in semesters four (r = 0.858) and six (r = 0.932) and eight (r = 0.846). There is a meaning. Also, there was a direct, positive and significant linear relationship between emotional intelligence and academic success (mean grade) of operating room students in semesters four (r = 0.867) and six (r = 0.818) and eight (r = 0.766). In addition, there was a direct, positive and significant linear relationship between mental health and academic success (mean grade) of operating room students in semesters four (r = 0.837) and six (r = 0.814) and eight (r = 0.798). Conclusions: The findings of this study showed that the higher the emotional intelligence and mental health of students in the required educational levels, the better the academic success of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mental Health, Emotional Intelligence, Academic Success, Operating Room

نویسندگان مقاله Sepideh Rezvani - Student Operating Room, Student Research Committee, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran

Behzad Imani - Assistant professor, Department of Operating Room, School of Paramedicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran

Ramin Naderi Behrad - Student Operating Room, Student Research Committee, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-111-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی و علوم بالینی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات