|
بین رشته ای دین و سلامت ابن سینا، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۴-۹
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه بین هوش معنوی و خلاقیت در دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف: هوش معنوی یک نوع سازگاری و رفتار است به افراد در هماهنگ نمودن محیط اطراف، بهبود عملکرد و خلاقیت کمک میکند. این مطالعه با هدف تعیین رابطه هوش معنوی و خلاقیت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1395 انجام گرفت. ابزار و روشها: این مطالعه مقطعی روی 149 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1395 منتخب به روش نمونهگیری طبقهای انجام گرفت. بدین منظور، پس مشخصنمودن چهارچوب نمونهگیری و با توجه تعداد دانشجویان هر رشته، افراد مورد مطالعه با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای پرنمودن ابزار پژوهش، محقق پس از اتمام کلاس به دانشجویان منتخب مراجعه میکرد و پس از توضیح اهداف مطالعه، از آنان میخواست که در صورت تمایل، ابزار مطالعه را پرنمایند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه 42سئوالی هوش معنوی عابدی و پرسشنامه 60سئوالی خلاقیت استفاده شد. برای آنالیز دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و آنالیز رگرسیون خطی به کمک نرمافزار SPSS ویرایش 19 استفاده شد. یافتهها: میانگین سنی دانشجویان مورد مطالعه 1.2±21.05 بود که 68% شرکتکنندگان زن بودند. میانگین هوش معنوی 12.01±143.08 و خلاقیت 14.68±137.69 بود. رابطه مثبت و معنیداری بین هوش معنوی و خلاقیت مشاهده شد. بهعلاوه هیچ تفاوت معنیداری بین زنان و مردان از نظر هوش معنوی و خلاقیت وجود نداشت. بر اساس تحلیل آنالیز رگرسیون، هوش معنوی از عوامل پیشبینیکننده خلاقیت (0.03=p)، بود. نتیجهگیری: هوش معنوی بیشتر باعث خلاقیت بیشتر در دانشجویان میشود. از این رو میتوان با تقویت هوش معنوی، شاهد بهبودی خلاقیت در دانشجویان بود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هوش، معنوی، خلاقیت، دانشجو، توانبخشی |
|
عنوان انگلیسی |
Investigation of Spiritual Intelligence and Creativity among rehabilitation Sciences Students in Iran University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aims: Spiritual Intelligence is a type of adaptation and behavior that assists a person in order to harmonize with the environment, improve performance, creativity and so. The purpose of the present study is to investigate the relationship between spiritual intelligence and creativity of the students of Iran University of Medical sciences. Instrument & Methods: This cross-sectional study was conducted on 149 Students of the Iran University of medical sciences in 2016 and was selected using a stratified sampling technique. For this purpose, after specifying the sampling framework and considering the number of students in each field, the subjects were selected using a simple random method. To fill research tools, the researcher referred to the selected students after the end of the class and after explaining the objectives of the study, asked them to fill study tools if they had a tendency. Data collecting was a spiritual intelligence questionnaire with 42 Questions and a creativity questionnaire with 60 items. Data analysis by using descriptive and analytic methods (Pearson correlation coefficient independent t-test and linear regression analysis) by using SPSS 19. Findings: The mean age of the students was 21.05±1.2; 68% of the participants were women. The mean of spiritual intelligence was 143.08±12.01 and creativity was 137.69±14.68. There is a significant positive relationship between spiritual intelligence and creativity. Furthermore, there is no significant difference between males and females regarding spiritual intelligence and creativity. Based on regression analysis, spiritual intelligence was one of the predictors of creativity (p=0.03). Conclusions: Higher spiritual intelligence is associated with more creativity. By fortifying spiritual intelligence, creativity can be improved. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Spirituality, Intelligence, Creativity, Student, Rehabilitation |
|
نویسندگان مقاله |
لیلی صالحی | Leili Salehi “Health Education & Promotion Department” and “Research Center for Health, Safety and Environment (RCHSE)” , Alborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran "گروه آموزش و ارتقاء سلامت" و "مرکز تحقیقات بهداشت، ایمنی و محیط"، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
سیدمصطفی حسینی | Seyed Mostafa Hosseini Medical Education Department, Iran University of Medical Sciences, Tehran , Iran گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://aijrh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-22-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
اخلاق و سلامت |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|