|
علمی پژوهان، جلد 20، شماره 4، صفحات 206-216
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش ارتباط مؤثر به مادران بر زمان ارتباط مادر- کودک در مراکز جامع سلامت روستایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: با توجه به اهمیت ارتباط مادر-کودک، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش ارتباط مؤثر به مادران بر زمان ارتباط مادر-کودک در شیرخواران مراکز جامع سلامت روستایی انجام شد. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 250 نفر از مادران (125 نفر در هرگروه) دارای شیرخوار زیر یکسال با روش نمونه گیری طبقهای شرکت نمودند. اطلاعات توسط پرسشنامه قبل و 5/1 ماه پس ازآموزش جمع آوری شد. جهت گروه مداخله برنامه آموزشی طی سه جلسه 30 دقیقهای بصورت هفتگی ارائه شد. دادهها بوسیله نرمافزار 16/ spss توسط آزمونهای تی مستقل، تی زوجی، کای دو و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: زمان در آغوش گرفتن، بازی کردن، تماس چشمی مؤثر و تماس پوستی یا لمس شیرخوار در اغلب کودکان دو گروه قبل از مداخله مشابه یکدیگر بود ((p>0.05؛ لیکن بعد از مداخله تعداد ساعات در آغوش گرفتن، بازی کردن، تماس چشمی مؤثر و تماس پوستی یا لمس شیرخوار در گروه مداخله بهصورت معناداری بالاتر از گروه کنترل گردید ((p< 0.05. نتیجه گیری: مطالعه حاضر بیانگر تأثیر آموزش ارتباط مؤثر به مادران بر مدت زمان ارتباط مادر- کودک میباشد. پیشنهاد میگردد حین مراقبتهای بهداشتی نحوه آموزش مؤثر به مادران آموزش داده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش، ارتباط مادر- کودک، شیرخوار |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Mothers’ Effective Communication Training on the Duration of Mother-Child Relationship in Comprehensive Rural Health Centers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Paying attention to the mother-child relationship is of great importance. The present study aimed to determine the effect of mothers' effective communication training on the duration of the mother-child relationships in infants who referred to rural health centers of Bahar city in 2020. Methods: In this quasi-experimental study, 250 mothers (125 in each group) with infants under one year of age participated by stratified sampling method. Data were collected by a questionnaire before and 1.5 months after training. For the intervention group, the training program was presented in three sessions of 30 minutes per week. Data were analyzed by SPSS 16 software using independent t-test, paired t-test, chi-square, and regression analysis. Results: The time of hugging, playing, effective eye contact, and skin contact of most of the infants before the intervention was similar (p> 0.05); however, after the intervention, the number of hours of hugging, playing, effective eye contact, and skin contact of the infant was significantly increased in the intervention group comparing the control group (p < 0.05). Conclusion: This study shows that mothers' communication training affects the duration of the mother-child relationship. It is recommended mothers be taught regarding effective communication in health centers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Mother-infant, Relationship, Training, Attachment |
|
نویسندگان مقاله |
safoora mohammadi - Hamadan University of Medical Sciences, Shahid Fahmideh Street, Hamadan, Iran.
Masoud Khodaveisi - Hamadan University of Medical Sciences, Shahid Fahmideh Street, Hamadan, Iran.
. Leili Tapak - Hamadan University of Medical Sciences, Shahid Fahmideh Street, Hamadan, Iran.
Roya Amini - Hamadan University of Medical Sciences, Shahid Fahmideh Street, Hamadan, Iran.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-903-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علوم بهداشتی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|