|
علمی پژوهان، جلد 20، شماره 4، صفحات 225-233
|
|
|
عنوان فارسی |
تعیین اثربخشی ریلکسیشن و هیپنوتیزم درمانی شناختی- رفتاری بر استرس کودکان |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: روشهای آرامش زایی ازجمله ریلکسیشن و هیپنوتیزم درمانی شناختی- رفتاری به دلیل ایجاد آرامش، احساس لذتبخش و احساس خوب بودن اهمیت زیادی دارند، لذا هدف مطالعه حاضر بررسی مقایسه اثربخشی ریلکسیشن و هیپنوتیزم درمانی شناختی- رفتاری بر استرس کودکان بود. مواد و روشها: در یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون از بین تمامی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی ناحیه دو شهر مشهد در سال تحصیلی 1400-1399 نیز 45 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه (آزمایش یک: ریلکسیشن، آزمایش دو: هیپنوتیزم درمانی شناختی رفتاری، گروه سوم: گروه گواه) قرار گرفتند. گروههای آزمایش برنامه مداخله را دریافت نمودند، اما گروه گواه مداخلهای دریافت نکردند. پیش و پس از پایان مداخلههای آموزشی و درمانی پرسشنامه استرس اجرا شد. دادهها توسط نرمافزار 16-SPSS و با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش ریلکسیشن و هیپنوتیزم درمانی شناختی- رفتاری در کاهش استرس کودکان مؤثر بود (01/0>P)، همچنین بین اثربخشی دو روش درمانی در کاهش استرس کودکان تفاوتی وجود نداشت (05/0
|
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ریلکسیشن، هیپنوتیزم درمانی شناختی- رفتاری، استرس، کودکان |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of the Effectiveness of Relaxation and Cognitive-Behavioral Hypnosis Therapy on Children's Stress |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Relaxation methods such as relaxation and cognitive-behavioral hypnosis are very important for creating relaxation, pleasure and well-being. Therefore, the aim of this study was to compare the effectiveness of relaxation and cognitive-behavioral hypnosis on childrenchr('39')s stress. Materials and Methods: In a quasi-experimental pre-test-post-test study, among all fifth grade male elementary school students in the second district of Mashhad in the academic year 2020-2021, 45 people were selected by purposive sampling method and randomly divided into three groups (Experiment one: Relaxation, Experiment Two: Cognitive-behavioral hypnosis therapy, group 3: control group). The experimental groups received the intervention program, but the control group did not receive any intervention. A stress questionnaire was administered before and after the educational and therapeutic interventions. Data were analyzed by SPSS 16 software using multivariate analysis of covariance. Results: The results showed that relaxation training and cognitive-behavioral hypnosis therapy were effective in reducing childrenchr('39')s stress (P < 0.01), and there was no difference between the effectiveness of two therapies in reducing childrenchr('39')s stress (p < 0.05). Conclusion: Relaxation training and cognitive-behavioral hypnosis therapy can be used as an alternative treatment along with other psychological interventions in the treatment of childrenchr('39')s psychological problems. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Cognitive-behavioral hypnosis therapy, Stress, Children. |
|
نویسندگان مقاله |
Mehdi Shakerian - Islamic Azad University, Ferdows, Iran.
- Islamic Azad University, Ferdows, Iran.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-915-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی و روانپزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|