علمی پژوهان، جلد 20، شماره 4، صفحات 234-241

عنوان فارسی مقایسه تاثیر روش های آموزش سناریوی موردی و نقشه مفهومی بر یادگیری مهارت های احیاء قلبی ریوی کودکان در دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: پرستاران باید به اندازه کافی در زمینه انجام عملیات احیای قلبی-ریوی در بیماران بستری مهارت داشته باشند. هدف مطالعه حاضر مقایسه تاثیر روش های آموزشی سناریوی موردی و نقشه مفهومی بر یادگیری مهارت های احیاء قلبی ریوی دانشجویان پرستاری بود. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی دو گروهی قبل و بعد، 103 دانشجوی پرستاری به روش تصادفی ساده در دو گروه سناریو موردی (ورودی مهرماه، 53 دانشجو) و نقشه مفهومی (ورودی بهمن،50 دانشجو) بررسی شدند. ابزار گردآوری داده ها چک لیست مهارت های احیاء قلبی ریوی بود که قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. آموزش برای هر گروه طی 3 روز و هر روز 4 ساعت برگزار شد. اطلاعات جمع آوری شده با نرم افزار SPSS نسخه 24 و آزمون های تی تست مستقل، تی تست زوجی و کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: میانگین نمره یادگیری قبل از مداخله در گروه سناریو 57/19 و در گروه نقشه مفهومی80/18 بود  (258/0P=). بعد از مداخله میانگین در گروه سناریو 55/33 و گروه نقشه مفهومی 46/39 بود (0001/0P=). نمره یادگیری گروه نقشه مفهومی بعد از مداخله نسبت به قبل بطور میانگین 66/20 نمره افزایش داشت و در گروه سناریو موردی بطور میانگین  98/13 نمره افزایش داشت که تفاوت دو گروه از نظر آماری معنی ادار بود (0001/0P=). نتیجه‌گیری: هر دو روش آموزشی در افزایش میزان یادگیری دانشجویان مؤثر می باشند، هرچند آموزش به روش نقشه مفهومی نسبت به روش سناریو موردی باعث یادگیری بهتر مهارت احیای قلبی ریوی در دانشجویان پرستاری شده بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجوی پرستاری، نقشه مفهومی، سناریوی موردی

عنوان انگلیسی Comparison of the effect of case scenario teaching methods and concept map on learning cardiopulmonary resuscitation skills of children in nursing students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Nurses must be sufficiently skilled in performing cardiopulmonary resuscitation in hospitalized patients. The aim of this study was to compare the effect of case scenario teaching methods and concept map on learning cardiopulmonary resuscitation skills of nursing students. Materials and Methods: In this quasi-experimental two-group, before-after intervention study, 103 nursing students were studied by simple random sampling in two groups: case scenario group (October entrance, 53 students) and concept map group (February entrance, 50 students). The data collection tool was a cardiopulmonary resuscitation skills checklist that was completed before and after the intervention. Training was held for each group during 3 days and 4 hours every day. The collected data were analyzed by SPSS software version 24 using independent t-test, paired t-test and chi-square. Results: The mean learning score before the educational intervention was 19.57 in the scenario group and 18.80 in the concept map group (P=0.258). After the intervention, the mean was 33.55 in the scenario group and 39.46 in the concept map group (P=0.0001). The learning score after the intervention compared to before the intervention was increased in the concept map group by an average of 20.66 and in the scenario group 13.98 points, the difference between groups was statistically significant (P=0.0001). Conclusion: Both educational methods are effective in increasing the learning of students. However, training by concept map method compared to case scenario method caused better learning of cardiopulmonary resuscitation skills in nursing students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nursing Student, Case Scenario, Concept Map

نویسندگان مقاله Arash Khalili - Hamedan University of Medical Sciences

Tayebeh Hasan Tehrani - Hamedan University of Medical Sciences

Younes Mohammadi - Hamedan University of Medical Sciences

Hadis Azari - Hamedan University of Medical Sciences


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-935-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی و علوم بالینی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات