علمی پژوهان، جلد 21، شماره 1، صفحات 8-14

عنوان فارسی اثربخشی آموزش سواد رسانه‌ای در اعتیاد به اینترنت نوجوانان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: آموزش سواد رسانه‌ای، یکی از ملزومات اساسی محسوب می‌گردد؛ بنابراین هدف پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش سواد رسانه‌ای در اعتیاد به اینترنت نوجوانان بود. مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه گواه بود. از جامعه‌ی آماری که شامل تمامی دانش‌آموزان پسر دوره‌ی اول متوسطه‌ی شهر تربت‌حیدریه در سال تحصیلی 1401-1400 بودند، تعداد 30 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌ صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند و به پرسش‌نامه‌ی اعتیاد به اینترنت Young (1999) پاسخ دادند. گروه آزمایش در 16 جلسه آموزش سواد رسانه‌ای محقق‌ساخته شرکت نمودند، اما گروه گواه آموزشی دریافت نکرد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد، بین نمره‌های دو گروه آزمایش و گواه (پیش‌آزمون و پس‌آزمون) در میزان اعتیاد به اینترنت، تفاوت معنی‌دار بود (01/0 > P). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد، آموزش سواد رسانه‌ای، موجب کاهش اعتیاد به اینترنت نوجوانان شد. بنابراین آموزش سواد رسانه‌ای به‌ عنوان روش مکمل در کنار درمان‌های روانشناختی جهت کاهش اعتیاد به اینترنت نوجوانان توصیه می‌شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد رسانه‌ای، اعتیاد به اینترنت، نوجوانان.

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Media Literacy Training in Adolescent Internet Addiction
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Media literacy training is one of the basic requirements; therefore, the aim of this study was to determine the effectiveness of media literacy training in adolescent Internet addiction. Materials and Methods: The quasi-experimental research method was pretest-posttest with a control group. From the statistical population that included all male students of the first year of high school in Torbat-e Heydarieh in the academic year 2021-2022, 30 people were selected by purposive sampling method and randomly divided into two groups of control and experimental. And answered the Young Internet Addiction Questionnaire (1999). The experimental group participated in 16 sessions of researcher-made media literacy training, but the group did not receive any training. SPSS software version 24 and univariate analysis of covariance were used for analysis. Results: The results of analysis of covariance showed that there was a significant difference between the scores of the experimental and control groups (pre-test and post-test) in the rate of Internet addiction (P < 0.01). Conclusions: The results showed that media literacy training reduced adolescent Internet addiction. Therefore, media literacy training is recommended as a complementary method along with psychological therapies to reduce adolescent Internet addiction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Media Literacy, Internet Addiction, Adolescents

نویسندگان مقاله Abdollah khaksar Azgandi - Department of Psychology, Qaenat Branch, Islamic Azad University, Qaenat, Iran

Majid Pakdaman - Department of Psychology, Qaenat Branch, Islamic Azad University, Qaenat, Iran

Hossain Kurashiki - Department of Psychology, Ferdowsi University, Mashhad, Iran


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1036-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات