ارگونومی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر مولفه‌های آسایش حرارتی محیط بر عملکرد شناختی دانشجویان مبتنی بر تحلیل عامل خستگی (نمونه پژوهی دانشجویان معماری دانشگاه‌های شهر ایلام)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: محیط­‌هایی که ساخته دست انسان‌­ها هستند می‌­توانند اثرات منفی و مثبتی بر کره زمین بگذراند. یکی از مصنوع­‌های دو جنبه‌­ای، ساخت و ساز بناهایی برای زندگی مردم است. ساختمان سازی­‌هایی که به صورت بی­‌قاعده و به سرعت در حال ساخت هستند و به مصرف بی­‌رویه منابع فسیلی و اتلاف انرژی منجر می­‌شوند. بنابراین یکی از مهمترین مواردی که در طراحی یک ساختمان مهم است، تامین آسایش حرارتی آن می‌باشد؛ آسایشی که تاثیر مستقیم بر عملکرد شناختی انسان­‌ها دارد. عملکرد شناختی به ظرفیت‌­های ذهنی یک فرد از جمله استدلال، یادگیری، یادآوری و.... اشاره دارد. در این پژوهش علاوه بر مبحث آسایش حرارتی به خستگی در کلاس درس که یکی از مولفه‌های تؤثیر گذار در عملکرد شناختی دانشجویان است می‌­پردازیم. روش‌­کار: در این پژوهش به بررسی و مقایسه عملکرد شناختی افراد در محدوده آسایش حرارتی و محدوده پیشنهادی استاندارد اشری پرداخته شد. برای بررسی عملکرد آنان در محدوده‌­های مختلف دمایی، 220 نفر از دانشجویان رشته معماری دانشگاه‌­های شهر ایلام با روش نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. وضعیت آسایش حرارتی، عملکردهای شناختی و خستگی افراد پس از اندازه‌گیری عوامل محیطی از طریق پرسش‌نامه و نرم‌افزارهای استاندارد عملکرد شناختی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته­‌ها: علاوه بر آسایش حرارتی که ارتباط مستقیم بر روی عملکرد شناختی دانشجویان دارد، گذر زمان نیز از این قاعده مستثنی نیست، به بیان دیگر عملکرد شناختی دانشجویان برگرفته شده از آسایش حرارتی و گذر زمان است که تؤثیر مستقیم در بازدهی علمی، ذهنی و همچنین بازدهی عملی آنان دارد. پس از بررسی داده‌­ها در این خصوص به نتایج معناداری رسیدیم که بیانگر بیشترین بازدهی دانشجویان در شرایط آسایش حرارتی مناسب و در بازه زمانی 60 دقیقه ابتدایی شروع عملکرد آنان بوده است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می­‌دهد، حتی اگر در کلاس درس دانشجویان، آسایش حرارتی کلاس‌­ها بر اساس استاندارد اشری تأمین شده باشد عملکرد شناختی دانشجویان بعد از گذشت 60 دقیقه از شروع کلاس افت پیدا خواهد کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسایش حرارتی، عملکرد شناختی، خستگی در کلاس درس، دانشگاه

عنوان انگلیسی Investigating the effect of environmental thermal comfort components on students' cognitive performance based on the analysis of fatigue factor (study sample of architecture students of universities in Ilam)
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Human-made environments can have negative and positive effects on the planet. One of the two-faceted artifacts is the construction of buildings for people's lives, buildings that are being built irregularly and quickly and lead to excessive consumption of fossil resources and energy waste. become Therefore, one of the most important things in the design of a building is providing its thermal comfort; Comfort that has a direct effect on the cognitive function of humans. Cognitive performance refers to a person's mental capacities, including reasoning, learning, remembering, etc. In this research, in addition to the topic of thermal comfort, we also discuss fatigue in the classroom, which is one of the factors influencing the cognitive performance of students. Methodology: In this research, the cognitive performance of people were examined and compared in the range of thermal comfort and the suggested range of the ASHRI standard. To investigate their performance in different temperature ranges, 220 architecture students of Ilam universities were selected by systematic random sampling method. The state of thermal comfort, cognitive functions, and fatigue of people was evaluated after measuring environmental factors through questionnaires and standard cognitive function software. Findings: In addition to thermal comfort, which has a direct relationship on the cognitive performance of students, the passage of time is not an exception to this rule, in other words, the cognitive performance of students is derived from thermal comfort and the passage of time, which has a direct effect on academic, mental productivity. and also their practical efficiency. After examining the data in this regard, we reached meaningful results that indicate the highest efficiency of the students in the conditions of proper thermal comfort and in the first 60 minutes of the start of their performance. Conclusion: The results of this research show that even if the thermal comfort of the students' classrooms is provided according to the Asheri standard, the students' cognitive performance will decrease after 60 minutes from the start of the class
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله thermal comfort, cognitive performance, fatigue in the classroom, university

نویسندگان مقاله مجتبی نوراللهی | Mojtaba noorllahi
Member of the Faculty of Islamic Azad University, Ilam Branch (Department of Art and Architecture, Faculty of Art and Architecture, Islamic Azad University, Ilam Branch)
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام (گروه هنر و معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام)

حامد احمدی | Hamed Ahmadi
PhD student in Architecture, Islamic Azad University, Tehran West Branch
دانشجوی دکترای معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب

محمدرضا سلیمانی | mohmmadreza Soleimani
Member of the Faculty of Islamic Azad University, Tehran West Branch (Department of Art and Architecture, Faculty of Art and Architecture, Islamic Azad University, Tehran West Branch)
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب (گروه هنر و معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب)

احسان بی‌طرف | Ehsan Bitaraf
Member of the Faculty of Islamic Azad University, Tehran West Branch (Department of Art and Architecture, Faculty of Art and Architecture, Islamic Azad University, Tehran West Branch)
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب (گروه هنر و معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب)


نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-7336-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارگونومی شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات