علمی پژوهان، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۷۳-۸۲

عنوان فارسی مقایسه‌ی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی با آموزش ارتقا سرمایه عاطفی بر سرزندگی و همدلی کودکان چهار تا شش سال
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: سرزندگی و همدلی برای عملکرد هرچه مطلوب تر کودکان پیش‌دبستانی اهمیت بسیار زیادی دارد. بر همین اساس، این پژوهش با هدف مقایسه‌ی آموزش مهارت های زندگی با آموزش سرمایه‌ی عاطفی بر سرزندگی و همدلی کودکان چهار تا شش سال اجرا شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی در سه مرحله‌ی پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل است. جامعه‌ی آماری، کودکان پیش‌دبستانی در مراکز پیش‌دبستانی شهر اصفهان در زمستان 1400 بودند که از میان آن ها 45 کودک به‌صورت هدفمند انتخاب و در سه گروه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. مقیاس سرزندگی بنگ و همکاران (2019) و پرسشنامه همدلی داویس (1980) برای سنجش متغیرهای وابسته در سه مرحله استفاده شد. دو گروه آموزشی، هریک طی 10 جلسه‌ی 45 دقیقه ای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ‌ آموزشی دریافت نکرد. داده ها نیز با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد در سرزندگی بین آموزش مهارت های زندگی و آموزش سرمایه‌ی عاطفی با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (0/01>p)، ولی بین دو گروه آموزش تفاوت معناداری به دست نیامد (0/05p). نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی آموزش مهارت های زندگی و آموزش سرمایه‌ی عاطفی بر ارتقا سرزندگی و همچنین اثربخشی آموزش سرمایه‌ی عاطفی بر ارتقای همدلی، پیشنهاد می شود در مراکز پیش‌دبستانی، این آموزش ها برای کودکان چهار تا شش سال استفاده شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مهارت های زندگی، آموزش سرمایه‌ی عاطفی، سرزندگی، همدلی، کودکان پیش‌دبستانی

عنوان انگلیسی Comparison of the Effectiveness of Life Skills Training and Affective Capital Enhancement Training on Buoyancy and Empathy among 4-6 Year-Old Children
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Vitality and empathy are very important for the better functioning of preschool children. Therefore, the present study aimed to compare the effectiveness of life skills training and affective capital training in buoyancy and empathy among 4-6-year-old children. Materials and Methods: This research was a quasi-experimental study with a pretest, posttest, and follow-up design with a control group. The statistical population included preschool children in preschool centers in the winter of 2022 in Isfahan, Iran. Out of them, 45 preschool children were selected by purposive sampling method and randomly assigned to two experimental groups and a control group (15 children for each group). The vitality (Buoyancy) scale of Bang et al. (2019) and the empathy questionnaire of Davis (1980) were used to assess dependent variables in three stages. The two training groups were each trained for ten 45-minute sessions, and the control group did not receive any training. The data were analyzed using an analysis of covariance and post hoc Bonferroni test. Results: The results pointed out that there was a significant difference between life skills training and affective capital training with the control group in vitality (P< 0.01); nonetheless, there was no significant difference between the two training groups (P>0.05). In empathy, only there was a significant difference between affective capital training and the control group (P< 0.01). Conclusion: Considering the effectiveness of life skills training and affective capital training in improving vitality and the effectiveness of affective capital training on improving empathy, it is suggested that this training be used in preschool centers for 4-6-year-old children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Affective capital training, Buoyancy, Empathy, Life skills training, Preschool children

نویسندگان مقاله مژگان کاشانی زاده | Mojgan Kashanizadeh
Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

محسن گل پرور | Mohsen Golparvar
Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

ایلناز سجادیان | Illnaz Sajjadian
Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-829-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات