علمی پژوهان، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۲۲۴-۲۳۴

عنوان فارسی تأثیر پاندمی کووید ۱۹ و عوامل مرتبط بر بروز مشکلات عاطفی رفتاری کودکان
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: کودکان در برابر بحران های روان شناختی بسیار آسیب پذیر هستند و این امر میتواند به بروز مشکلات جدی در سلامت روان آنان منجر شود. بر این اساس، این مطالعه با هدف بررسی مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان در دوران پاندمی کووید19 انجام شد.
مواد و روش ها: مطالعه‌ی حاضر از نوع مقطعی با رویکرد توصیفی و تحلیلی بود. نمونه‌ی مطالعه‌شده 360 کودک 6 تا 18ساله‌ی مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی شهرستان بروجرد در سال 1400 بود. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش شامل فرم مشخصات دموگرافیک و پرسش‌نامه سیاهه‌ی رفتاری کودک آخنباخ (CBCL) نسخهی والدین بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های توصیفی و تحلیلی شامل آزمون t مستقل و آزمون تحلیل واریانس، توسط نرم افزار SPSS نسخهی 25 انجام شد.
یافته‌ها: میانگین (انحراف معیار) سن کودکان مطالعه‌شده (274/ 3) 9/98 بود. اکثر آن‌ها دختر (54/1 درصد) و فرزند اول (38/1 درصد) بودند. اکثر آن‌ها (83/6 درصد) در وضعیت غیربالینی یا نرمال، 5/3 درصد در وضعیت بالینی‌مرزی و 11/1 درصد در وضعیت بالینی قرار داشتند. بیشترین و کمترین میانگین (انحراف معیار) مشکلات رفتاری به ترتیب مربوط به رفتار پرخاشگری 7/08 (5/68) و شکایات جسمانی 1/44 (1/60) بود. بین رتبه‌ی تولد، تحصیلات پدر، سطح درآمد خانواده و نیز سابقه‌ی ابتلای نزدیکان کودک به کرونا با مشکلات کلی عاطفی‌رفتاری کودک در دوران پاندمی کووید19، ارتباط معنی‌داری وجود داشت (0/05P<).

نتیجه‌گیری: به‌طور کلی، می‌توان گفت که پاندمی ناشی از کووید19 به بروز پیامدهای روان شناختی در کودکان منجر شده است؛ بنابراین، شناسایی این پیامدها برای انجام اقدامات پیشگیرانه و مداخلهی زود هنگام برای درمان ضروری به نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کودکان،علائم رفتاری، پاندمی کووید 19

عنوان انگلیسی Impact of the COVID-19 Pandemic and Related Factors on the Occurrence of Emotional-behavioral Problems in Children
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Children are highly vulnerable to psychological crises and this can lead to serious problems in their mental health. Based on this, this study was conducted to investigate the behavioral and emotional problems of children during the COVID-19 pandemic.
Materials and Methods: The present cross-sectional study was performed with a descriptive-analytical approach. The study sample consisted of 360 children aged 6 to 18 years who referred to the health centers of Borujerd City, Iran, in 2021. The data collection tools included the demographic form and the Achenbach Child Behavior Checklist - parent version. Data analysis was done using descriptive and analytical tests, including independent t-test and analysis of variance test, by SPSS version 25 software.
Results: The mean age of the studied children was 9.98±3.274 years. The majority of the participants were girls (54.1%) and first-born children (38.1%). The majority of children (83.6%) were in non-clinical or normal condition, 5.3% of children were in clinical-borderline condition, and 11.1% of children were in clinical condition. The highest and lowest mean scores of behavioral problems were related to aggressive behavior 7.08±5.68 and physical complaints 1.44±1.60, respectively. There was a significant relationship between birth order, paternal education, family income level, and the history of the child's close relatives being infected with COVID-19 with the child's general emotional-behavioral problems during the COVID-19 pandemic (P<0.05).
Conclusion: In general, it can be said that the COVID-19 pandemic has led to various psychological consequences in children. Therefore, it seems necessary to identify these consequences for preventive measures and early intervention for treatment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Behavioral symptoms, Children, COVID-19 pandemic

نویسندگان مقاله سعیده الماسی | Saeedeh Almasi
Social Determinants of Health Research Center, Boroujerd School of Nursing, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده‌ی پرستاری بروجرد، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران

رسول محمدی | rasool Mohammadi
Nutritional Health Research Center, School of Health and Nutrition, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
مرکز تحقیقات بهداشت تغذیه، دانشکدهی بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران

کبری رشیدی | kobra Rashidi
Social Determinants of Health Research Center, Boroujerd School of Nursing, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده‌ی پرستاری بروجرد، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران

علیرضا فضلی | Alireza Fazli
Department of Educational Psychology, Ministry of Education of Lorestan Province, Khorramabad, Iran
گروه روانشناسی تربیتی، آموزش و پرورش استان لرستان، خرم آباد، ایران

حدیث آزادبخت | hadis Azadbakht
Student Research Committee, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran


مریم دهقانی | maryam dehghani
Department of Nursing, Zeyinab (P.B.U.H) School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences ,Rasht, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب(س)، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-361-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی و علوم بالینی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات