|
علمی پژوهان، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۲۶۳-۲۷۵
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی و آزمون مدل ساختاری اعتیاد به بازیهای آنلاین بر اساس سیستمهای مغزیرفتاری و باورهای فراشناختی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: اعتیاد به بازیهای آنلاین بر سلامت جسمی و روانی نوجوانان تأثیر منفی میگذارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگر باورهای فراشناختی در رابطهی سیستمهای مغزیرفتاری با اعتیاد به بازیهای آنلاین انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعهی آماری شامل تمام دانشآموزان (نوجوانان) دختر و پسر دورهی اول متوسطهی منطقهی آموزش و پرورش بستک هرمزگان بود که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به تحصیل اشتغال داشتند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، تعداد ۳۵۰ نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای سیستمهای بازداری/فعالساز رفتاری، مقیاس فراشناخت بازیهای آنلاین و اعتیاد به بازیهای آنلاین پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از مدلسازی ساختاری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که سیستمهای فعالساز رفتاری و سیستمهای بازداری رفتاری بهترتیب، با مقدار ضریب 0/41 و 0/32، بهصورت مستقیم، با اعتیاد به بازیهای آنلاین ارتباط معناداری دارند (0/001< P). همچنین، سیستمهای فعالساز رفتاری و سیستمهای بازداری رفتاری بهترتیب، با مقدار ضریب 0/18 و 0/13 و میانجیگری باورهای فراشناختی بهصورت غیرمستقیم، با اعتیاد به بازیهای آنلاین ارتباط معناداری دارند (0/001< P). نتیجهگیری: درمانگران و متخصصان بهمنظور کاهش اعتیاد به بازیهای آنلاین باید از یک سو، سیستمهای مغزیرفتاری افراد را بررسی و ارزیابی کنند و از سوی دیگر، ضمن چالشهای شناختی و گذشتهنگر، بهدنبال کاهش مکانیسم باورهای فراشناختی ناسازگار باشند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اعتیاد به بازیهای آنلاین، باورهای فراشناختی، دانشآموزان دورهی اول متوسطه، سیستمهای مغزیرفتاری |
|
عنوان انگلیسی |
Designing and Testing the Structural Model of Addiction to Online Games Based on Brain-behavioral Systems and Metacognitive Beliefs |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Addiction to online games negatively affects the physical and mental health of adolescents. The present study was conducted to investigate the mediating role of metacognitive beliefs in the relationship between behavioral brain systems and addiction to online games. Materials and Methods: This research was a descriptive-correlation type. The statistical population included all the first-year high school students (teenagers) in the Bastak education district in Hormozgan, Iran, who were studying in the academic year of 2021-2022, and 350 people were selected as a sample using the multi-stage cluster random sampling method. They responded to the questionnaires on behavioral inhibition/activation systems, the metacognition scale of online games, and addiction to online games. Structural modeling was used to analyze the collected data. Results: The results showed that behavioral activation systems and behavioral inhibition systems had a significant direct relationship with addiction to online games, with coefficient values of 0.41 and 0.32, respectively (P<0.001). In addition, behavioral activation systems and behavioral inhibition systems had a significant relationship with online game addiction indirectly, with a coefficient value of 0.18 and 0.13, respectively (P<0.001) through the mediation of metacognitive beliefs. Conclusion: To reduce addiction to online games, therapists and specialists should examine and evaluate the behavioral brain systems of people on the one hand and, on the other hand, seek to reduce the mechanism of incompatible metacognitive beliefs, along with cognitive and retrospective challenges. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Addiction to online games, Behavioral brain systems, First-year high school students, Metacognitive beliefs |
|
نویسندگان مقاله |
محمد هرنگزا | mohammad herangza Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
نادر حاجلو | nader hajloo Department of Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran گروه آموزشی روانشناسی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
محمد نریمانی | mohammad narimani Department of Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
سجاد بشرپور | sajjad basharpoor Department of Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1183-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی و روانپزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|