مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۳۲، شماره ۱، صفحات ۳۹-۵۰

عنوان فارسی تبیین تجربه زیسته دانشجویان پرستاری از شجاعت اخلاقی در محیط های بالینی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: شجاعت اخلاقی به عنوان بخشی از ملزومات حرفه‌ی پرستاری به شمار رفته و پیش نیاز آن آموزش و تقویت این ویژگی در دوره دانشجویی است. مطالعه حاضر با هدف کشف تجارب زیسته دانشجویان پرستاری از شجاعت اخلاقی در محیط­های بالینی انجام شد.
 مواد و روش­ها: مطالعه حاضر ﺑﺎ روﻳﻜﺮد پدیدار شناسی هرمنیوتیک انجام شد. نمونه گیری به صورت هدفمند از بین دانشجویان پرستاری ترم 7 و 8 پرستاری که واحدهای تئوری خود را به طور کامل گذرانده بودند، انجام شد. جمع آوری داده­ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته تا به رسیدن به غنای داده­ها ادامه یافت و در نهایت 10 نفر در این مطالعه شرکت کردند و تجزیه و تحلیل داده­ها بر اساس روش دیکلمن انجام شد.
یافته­ها: یافته­های حاصل از مطالعه حاضر بیانگر ، 2 درون مایه (تم) اصلی وجدان اخلاقی (قاطعیت در اصلاح عمل  و حاکمیت اخلاقی) و توسعه راهبرد اخلاقی ( تعهد شخصی و تکامل اخلاقی) بود.
نتیجه گیری: یافته­های این پژوهش نشان داد که دانشجویان با خصیصه شجاعت اخلاقی از وجدان اخلاقی شامل قاطعیت در اصلاح عمل و حاکمیت اخلاقی برخوردار هستند و این خصیصه سبب توسعه راهبرد اخلاقی می­گردد. با توجه به اینکه ماموریت اصلی آموزش پرستاری، تربیت پرستارانی توانمند و شایسته است که دانش و مهارت لازم را برای ارائه مراقبت­های پرستاری با کیفیت، حفظ و ارتقای سلامت جامعه دارا باشند، سیستم‌های آموزشی می‌توانند با بهره‌گیری از نتایج این مطالعه به ارزشیابی برنامه‌های آموزشی خود پرداخته و نقایص خود را برطرف نمایند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاقیات، دانشجویان، پرستاری، مطالعه کیفی

عنوان انگلیسی Explaining the Lived Experience of Nursing Students of Ethical Courage in Clinical Environments
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Moral courage is considered as a part of the requirements of the nursing profession, and its prerequisite is the training and strengthening of this characteristic in the student period. Therefore, the present study aims to discover the experiences of nursing students from Moral courage was practiced in clinical settings.

Materials and Methods: The present study was conducted using hermeneutic phenomenological approach. Sampling was done utilizing targeted sampling method among the 7th and 8th semester nursing students who had completed their theoretical courses. Data collection continued using semi-structured interviews until data saturation, and finally 10 people participated in this study, and data analysis was done based on Dickelmann approach.

Results: The findings of the present study indicated that there were 2 main themes including moral conscience (decisiveness in correcting actions and moral governance) and ethical strategy development (personal commitment and moral development).

Conclusions: The findings of this research showed that students with moral courage have moral conscience, including determination to correct actions and moral governance, and this characteristic enhances professional ethics. Considering that the main mission of nursing education is to train capable and competent nurses who have the necessary knowledge and skills to provide quality nursing care, maintain and improve the health of society, educational systems can use the results of this study to evaluate their educational programs and pay and fix their defects.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Morals, Students, Nursing, Qualitative Research

نویسندگان مقاله لیلا مردانیان دهکردی | Leila Mardanian Dehkordi
Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

سحر خوش کشت | Sahar Khoshkesht
Tehran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی تهران

نرگس هاشمی | Narges Hashemi
Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

آمنه یعقوب زاده | Ameneh Yaghoobzadeh
, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran
دانشگاه علوم پزشکی اراک


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-639-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده چالش های اخلاق در مراقبت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات