مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۳۲، شماره ۱، صفحات ۵۹-۶۸

عنوان فارسی اثربخشی آموزش خودشفقت‌ورزی بر استرس ادراک شده و انسجام روانی مراقبان سالمند
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف :پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش خودشفقت‌ورزی بر استرس ادراک شده و انسجام روانی مراقبان سالمند انجام گرفت.
مواد و روشها: این پژوهش با روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه با مرحله پیگیری دوماهه انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را افراد مراقب سالمند مراکز تحت نظارت وزارت بهداشت شهر تهران در سال 1401 تشکیل دادند. در این پژوهش تعداد 27 مراقب سالمند با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش آموزش خودشفقت‌ورزی را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه دریافت نمودند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه مقیاس استرس ادراک شده کوهن  ( 1983) و پرسشنامه احساس انسجام روانی فلسنبرگ، ونتکولت و مریک   (2006) بود. داده‌های جمع‌آوری شده به شیوه تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم افزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها : نتایج نشان داد که آموزش خودشفقت‌ورزی بر استرس ادراک شده و انسجام روانی مراقبان سالمند تأثیر معنادار دارد.
نتیجه گیری : بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان چنین نتیجه گرفت که آموزش خودشفقت‌ورزی با تمرکز بر تصویرسازی شفقت نسبت به خود و دیگران، استفاده از درماندگی خلاق، تصریح اهداف ارزشمند، تقویت رفتارهای شفقت‌آمیز و توسعه رفتارهای هوشمندانه می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش استرس ادراک شده و بهبود انسجام روانی مراقبان سالمند مورد استفاده قرار گیرد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش خودشفقت‌ورزی، استرس ادراک شده، انسجام روانی، مراقبان سالمند

عنوان انگلیسی Efficacy of Self-Compassion Training on the Perceived Stress and Psychological Coherence in Elderly Caregivers
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives:The present study was conducted to investigate the efficacy of self-compassion training on the perceived stress and psychological coherence in elderly caregivers.
 Materials and Methods It was a quasi-experimental study with pretest-posttest and control group design and Two-month follow-up period. The statistical population of the present study was made up of elderly caregivers of centers under the supervision of the Ministry of Health in Tehran in 2022. 36 elderly caregiver were selected through available sampling method and randomly accommodated into experimental and control groups. The experimental group received ten sessions of self-compassion training during two-and-a-half-months. The applied questionnaires in this study included Perceived Stress Scale (Cohen, Kamarck, Mermelstein, 1983) and Psychological Sense of Coherence Questionnaire (Flensborg, Ventegodt, Merrick, 2006). The collected data were analyzed through mixed ANOVA via SPSS23 software.
Results; The results showed that self-compassion training has significant effect on the perceived stress and psychological coherence in elderly caregivers. Conclusion: According to the findings of the study it can be concluded that self-compassion training can be used as an efficient method to decrease the perceived stress and increase psychological coherence in elderly caregivers through focusing on the method of Visualizing compassion for self and others, using creative helplessness, articulating worthwhile goals, fostering compassionate behaviors, and developing intelligent behaviors.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-compassion training, perceived stress, psychological coherence, elderly caregivers

نویسندگان مقاله فاطمه مسعودی | Fatemeh Masoudi
دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال

عاطفه نژادمحمدنامقی | Atefeh Nezhadmohamad Nameghi
دانشگاه آزاد اسلامی کرج

پروانه قدسی | Parvane Ghodsi
دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1758-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت روان
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات