علمی پژوهان، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر حضور ذهن بر استرس فرزندپروری مادران و کاهش اختلال لجبازی نافرمانی مقابله‌ای دانش آموزان ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: اختلال لجبازی-نافرمانی مقابله­ ای الگوی پایدار منفی کاری، نافرمانی، لجبازی، خصومت و سرکشی در برابر اولیای قدرت است و کیفیت رابطه با والدین در بروز و شدت آن تأثیر دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر حضور ذهن بر استرس فرزندپروری مادران و کاهش اختلال لجبازی- نافرمانی مقابله ‏ای دانش ­آموزان ابتدایی بود.
مواد و روش­ ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش­ آزمون، پس ­آزمون با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری ۲ ماهه بود. در این پژوهش جامعه آماری کلیه مادران دارای کودک ۷ تا ۱۲ ساله مبتلاء به اختلال لجبازی- نافرمانی مقابله ­ای شهر تهران در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد ۳۰ نفر انتخاب و سپس در ۲ گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در ادامه، گروه‌­ آزمایش تحت آموزش فرزندپروری مبتنی بر حضور ذهن قرار گرفت. از مقیاس درجه­ بندی اختلال لجبازی - نافرمانی مقابله ­ای (ODDRS) و پرسش­ نامه استرس فرزندپروری (PSI-SF) به­ منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل داده‏ های به‌دست‌آمده از تحلیل واریانس با اندازه ‏گیری مکرر با نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که فرزندپروری مبتنی بر حضور ذهن در مرحله پسآزمون و پیگیری نسبت به گروه کنترل اثربخشی معنی­ داری بر کاهش استرس فرزندپروری مادران و کاهش اختلال لجبازی-نافرمانی مقابله ­ای داشته است (۰/۰۵>P).
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، فرزندپروری مبتنی بر حضور ذهن می­­ تواند به­ عنوان شیوه آموزشی مناسب برای کاهش استرس فرزندپروری مادران و کاهش اختلال لجبازی-نافرمانی مقابله ­ای در مراکز مشاوره به­ کار برده شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرزندپروری مبتنی بر حضور ذهن، استرس فرزندپروری، اختلال لجبازی-نافرمانی مقابله ای

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Mindfulness-Based Parenting on Mother's Parenting Stress in Children with Oppositional Defiant Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: The aim of this study was to investigating of effectiveness of mindfulness-based parenting on mother's parenting stress in children with oppositional defiant disorder in primary school students.
Materials and Methods: This experimental study was conducted with a pretest-posttest design with control group. In this research, the statistical population of the present study was all mothers with children with oppositional defiant disorder in Tehran city during the academic year of 2022-2023. First, 30 people were selected by randomly selected into two experimental and control groups were replaced (15 experimental people and 15 control people). In this study, for people experimental group was implemented in parenting based on mindfulness, but the control group received no training and remained in the waiting list. The instruments used in this study include oppositional defiant disorder rating scale (ODDRS) of Hommersen and et al (2006) and parenting stress index–short form (PSI-SF) of Abidin and et al (2006). Data analysis was performed using SPSS-24 software in two sections: descriptive (mean and standard deviation) and inferential (analysis of covariance).
Results: Results indicated that mindfulness-based parenting significantly improvement on parenting stress in mothers and oppositional defiant disorder (P<0.05).

Conclusion: It can be concluded that that parenting based on mindfulness can be used as an effective intervention in order to improvement the parenting stress in mothers and oppositional defiant disorder in primary school students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mindfulness-based parenting, Parenting stress, Oppositional defiant disorder

نویسندگان مقاله زهرا تنها | Zahra Tanha
Department of Psychology, Faculty of Humanistic Sciences, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran
گروه روانشناسی، واحد خرم‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم‌آباد، ایران

فاطمه بابایی مطلق | Fatemeh Babaei Motlagh
Department of Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1234-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات