علمی پژوهان، جلد 22، شماره 2، صفحات 0-0

عنوان فارسی مقایسۀ تأثیر بسته آموزشی عاطفی-اجتماعی یادگیری با آموزش کارایی والدین بر استرس والدگری در کودکان 6 تا 12 سال با اختلال نقص‌توجه و بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: اختلال نقص‌توجه و بیش‌فعالی از جمله اختلالاتی است که تعداد زیادی از کودکان به آن مبتلا هستند و تاکنون پژوهش‌های مختلفی به‌منظور بهبود نشانگان این اختلال انجام گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کارامدی والدین و توجه به ابعاد عاطفی - اجتماعی یادگیری در بهبود نشانگان این اختلال نقش اساسی دارد‌، بنابراین هدف پژوهش حاضر مقایسۀ تأثیر بستۀ آموزشی عاطفی- اجتماعی یادگیری (SEAL)با آموزش کارایی ‌والدین(PET) بر استرس ‌والدگری در کودکان ۶ تا ۱۲سال با اختلال نقص‌توجه و بیش‌فعالی (ADHD) می‌باشد.
 مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی و از طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل و دورۀ پیگیری استفاده شد. به این منظور تعداد ۴۸ نفر از والدین و دانش آموزان ۶ تا ۱۲ ساله مبتلا به ADHD در شهر اصفهان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به صورت هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه‌ آزمایش و یک گروه کنترل جای گماری شدند. دو گروه آزمایش هر کدام به مدت ۸ جلسه تحت مداخلات درمانی قرار گرفتند. روی گروه آزمایشی کودکان، بستۀ آموزشی عاطفی - اجتماعی یادگیری (SEAL) و روی گروه آزمایشی والدین بسته آموزشی کارایی ‌والدین )PET( اجرا شد. داده‌های پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس و نرم افزار آماری SPSS ۲۱  تحلیل گردید.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین میانگین نمرات گروه‌های آزمایش و کنترل بعد از مداخله در سطح ۰/۰۵P< تفاوت معنادار وجود دارد. هم‌چنین نمرات استرس والدگری در گروه بسته آموزشی SEAL از گروه PET و گروه کنترل کمتر بود وبین نمرات استرس والدگری دو بسته در مراحل پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معنی‌دار وجود ندارد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که استرس والدگری بعد از مداخله در گروه آزمایش کمتر از گروه کنترل بود و بسته‌های آموزشی موجب بهبود استرس والدگری شده است و استفاده از این بسته‌ها به منظور بهبود نشانگان نقص‌توجه و بیش‌فعالی به درمانگران، مربیان و روانشناسان و مشاوران توصیه می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابعاد عاطفی- اجتماعی یادگیری، آموزش کارایی والدین، استرس والدگری، کودکان 6 تا 12 سال، نقص‌توجه و بیش‌فعالی

عنوان انگلیسی Comparing the Effectiveness of Social-Emotional Aspects of Learning (SEAL) and Parent Effectiveness Training (PET) on Parenting Stress, in 6 to 12-Year-old Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: The purpose of this study is comparing the Effectiveness of Social-Emotional Aspects of Learning (SEAL) and Parent Effective Training (PET) on Parenting-Stress, in 6-12-Year-old Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD).
Materials and Methods: The research method was semi-experimental and a pre-test-post-test design was used with a control-group. The statistical population of this research was all male and female students aged 6-12 with ADHD in Isfahan who were studying in the academic year of 2021-2022.The research sample consisted of 48 parents and students with ADHD who were purposefully selected and randomly assigned to experimental and control groups. Each package consisted of 8 treatment sessions for children and parents, which was package (SEAL) for children and package‌ (PET) for parents. To analyze the data at the descriptive level, frequency tables and graphs and percentages of frequency, average and standard-deviation were calculated, and at the inferential level, univariate and multivariate analysis of covariance tests were used.
Results: The findings showed that there is a significant difference between the average scores of the experimental and control groups before and after the intervention at the P<0.05 level. The parenting-stress scores in the experimental-group of the SEAL training-package were lower than the PET-group and the control-group. There is no significant difference between the parenting-stress scores of the two packages in the post-test and follow-up stages.
Conclusion: The results showed that the parenting-stress after the intervention in the experimental-group is lower than in the control-group, and the educational programs reduced the parenting-stress.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social-Emotional Aspects of Learning, Parent Effectiveness Training, Parenting Stress,6 to 12-Year-old Children, Attention Deficit Hyperactivity Disorder

نویسندگان مقاله Elham Iravani - Department of Psychology, Najaf Abad Branch, Islamic Azad University, Najaf Abad, Iran

Salar Faramarzi - Department of Psychology, Najaf Abad Branch, Islamic Azad University, Najaf Abad, Iran

Hasan Rezaei Jamaloei - Department of Health Psychology, Faculty of Medicine, Najaf Abad Branch, Islamic Azad University, Najaf Abad, Iran


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1254-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات