علمی پژوهان، جلد 22، شماره 2، صفحات 0-0

عنوان فارسی تدوین و اعتباریابی بسته مداخله درمانی مبتنی بر نظریه انسان سالم ویژه مادران دارای کودک طیف اوتیسم
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی بسته مداخله درمانی مبتنی بر نظریه انسان سالم بر داغ اجتماعی، ناگویی خلقی، خود شفقتی و همجوشی شناختی مادران دارای کودک طیف اوتیسم انجام شد.
مواد و روش ها: در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته (در بخش کیفی، از روش تحلیل مضمون قیاسی و در بخش کمّی، از روش نیمه‌آزمایشی) استفاده شد. محیط پژوهش شامل ۵۲ منبع معتبر که با روش نمونه گیری هدفمند براساس نظریه انسان سالم و والدین کودکان اوتیسم انتخاب شدند، بود. جامعه هدف در بخش کمّی مادران دارای کودکان اوتیسم شهر اصفهان بودند که تعداد ۶ نفر از آنان با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و در مداخله شرکت کردند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کمی، پرسشنامه های داغ اجتماعی مک و ووک (۲۰۱۰)، ناگویی هیجانی تورنتو (۲۰-TAS)، خودشفقتی نف (۲۰۰۳)، همجوشی شناختی گیلاندرز و همکاران (۲۰۱۴) بود.
یافته ها: نتایج تحلیل مضمون آتراید استرلینگ بیانگر این بود که ۸ مضمون سازمان دهنده (رضایت و لذت بردن از زندگی، دوست داشتن مخلوق و خود، فراشناخت، آرامش، شادی، امید، جاری بودن و معنا) از ۱۸ مضمون پایه حول محور مضمون فراگیر، مداخله درمانی مبتنی بر نظریه انسان سالم به دست آمد. نتایج آزمون t وابسته نشان داد که بین میانگین‌های نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون در هر چهار متغیر داغ اجتماعی، ناگویی خلقی، خود شفقتی و همجوشی شناختی تفاوت معنی‌دار دارند (۰/۰۵> P) که نشان‌دهنده اثربخشی و اعتبار بسته مداخله درمانی مبتنی بر نظریه انسان سالم بر مادران دارای کودک طیف اوتیسم در اجرای مقدماتی (مرحله پایلوت) است.
نتیجه‌گیری:  الگوی  مداخله­درمانی مبتنی بر نظریه انسان سالم بر چهار متغیر داغ اجتماعی ، ناگویی خلقی، خودشفقتی  و همجوشی شناختی تاثیر گذار است ،و از این روش جهت انجام مداخلات مشاوره‌ای برای والدین برای تسهیل انطباق‌پذیری با وضعیت مشابه استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بسته مداخله درمانی ، خودشفقتی، داغ اجتماعی، ناگویی خلقی، همجوشی شناختی

عنوان انگلیسی Compilation and Validation of a Therapeutic Intervention Package Based on the Healthy Human Theory, Especially for Mothers with Children on the Autism Spectrum
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: This research was conducted with the aim of developing and validating a therapeutic intervention package based on the healthy human theory on social stigma, emotional malaise, self-compassion and cognitive fusion of mothers with children with autism spectrum.
Materials and Methods: In this research, a mixed research method was used (in the qualitative part, the comparative theme analysis method, and in the quantitative part, the semi-experimental method). The research environment included 52 reliable sources that were selected by purposive sampling based on the theory of healthy people and parents of autistic children. The target population in the quantitative section was mothers with autistic children in Isfahan city, 6 of them were selected by purposive sampling and participated in the intervention. The tools for collecting data in the quantitative part were Mak & Kwok Stigma Questionnaire (2010), Toronto Ataxia Scale (TAS-20), Neff's self-compassion questionnaire (2003), Gillanders et al.'s cognitive Fusion Questionnaire (2014).
Results: The results of Atride Sterling's theme analysis indicated that 8 organizing themes (satisfaction and enjoyment of life, loving creation and self, metacognition, peace, happiness, hope, currentness and meaning) From the 18 basic themes around the overarching theme, a therapeutic intervention based on the healthy human theory was obtained. The results of the dependent t-test showed that there is a significant difference between the mean scores of the pre-test and the post-test in all four social stigma, emotional malaise, self-compassion and cognitive fusion (p<0.05) which shows the effectiveness and validity of the therapeutic intervention package based on the healthy human theory on mothers with children on the autism spectrum in the preliminary implementation (pilot stage).
Conclusion: The therapeutic intervention model based on the healthy human theory is effective on four hot social variables, mood dyslexia, self-compassion and cognitive fusion, and this method is used to conduct counseling interventions for Parents used to facilitate adaptation to the same situation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Therapeutic intervention package, Self-compassion, Social stigma, Emotional malaise, Cognitive fusion

نویسندگان مقاله Mohammadreza Amini - Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan Islamic Azad University (Khorasgan), Isfahan, Iran

Hajar Torkan - Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan Islamic Azad University (Khorasgan), Isfahan, Iran

Zahra Yousefi - Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan Islamic Azad University (Khorasgan), Isfahan, Iran


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1259-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات