علمی پژوهان، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی ارتباط هوش هیجانی با امیدواری و خودپنداره در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهر همدان
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: دانشجویان به عنوان آینده ­سازان جامعه و کسانی هستند که می توانند زمینه ­ساز بسیاری از تحولات و جهت دهی ­ها باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط هوش هیجانی با امیدواری و خودپنداره دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی همبستگی بر روی ۴۸۶ نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهر همدان در سال ۱۴۰۱ که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند انجام شد. انتخاب نمونه ­ها به روش سرشماری بود. داده ­ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه سنجش هوش هیجانی شات و همکاران و پرسشنامه امیدواری میلر و پرسشنامه خودپنداره بک جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده با استفاده از نرم افزار ۲۰ SPSS و با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون، آزمون تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون تی دو نمونه مستقل و رگرسیون خطی انجام شد.
یافته­ ها: در این پژوهش ۵۰/۴۰% شرکت کنندگان مرد و ۴۹/۶۰% زن بودند. اکثر شرکت کنندگان (۱۳%) در ترم اول و سوم مشغول به تحصیل بودند. میانگین و انحراف معیار متغیرهای مطالعه شامل هوش هیجانی ۱۰/۷۹ ± ۱۲۹/۵۸، امیدواری ۴/۷۹ ± ۴۱/۶۴ و خودپنداره ۸/۸۲ ± ۸۶/۶۸ بود. به استثنای ارتباط بین مولفه تنظیم هیجانات با مولفه عبارت انحرافی (۰/۵۴۸=p-value)، سایر مولفه­های متغیر هوش هیجانی با تمامی مولفه­های امیدواری و همچنین نمره کل امیدواری ارتباط آماری مستقیم معناداری دارند(۰/۰۰۱>P). در رابطه با شدت ارتباط نیز، قوی­ترین ارتباط بین مولفه تنظیم هیجانات با مولفه تفکر عاملی (ضریب همبستگی پیرسون= ۰/۴۳۱) مولفه ارزیابی هیجانات در خود و دیگران تنها با مولفه کارآمدی شغلی (۰/۰۱۲=p-value) (ضریب همبستگی پیرسون=۰/۱۱۴) و نمره کل خودپنداره (۰/۰۳۱=p-value) (ضریب همبستگی پیرسون=۰/۰۳۱) ارتباط آماری مستقیم معناداری نشان می­دهد و همچنین بین نمره کل هوش هیجانی و مولفه کارآمدی شغلی (۰/۰۰۱=p-value) (ضریب همبستگی پیرسون= ۰/۱۵۴) و نمره کل خودپنداره (۰/۰۲۳=p-value) (ضریب همبستگی پیرسون=۰/۱۰۳) نیز ارتباط آماری مستقیم معناداری وجود دارد.
نتیجه ­گیری: مطالعه حاکی از ارتباط مثبت بین هوش هیجانی، امیدواری و خودپنداره در دانشجویان پرستاری است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهند که ارتقای هوش هیجانی می‌تواند بهبود مهارت‌ها و عملکرد دانشجویان پرستاری را تسهیل کند و به‌عنوان راهکاری مؤثر برای بهبود خدمات به بیماران در حوزه پرستاری مطرح می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی ، امیدواری ،خودپنداره ،دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی Relationship between Emotional Intelligence and Hope and Self-concept of Nursing Students of Hamedan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Students as the future builders of society are the ones who can be the foundation of many changes and orientations. The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between emotional intelligence and hope and self-concept of nursing students of Hamedan University of Medical Sciences.
Materials and Methods: This descriptive correlational study was conducted on 486 nursing students of Hamedan University of Medical Sciences in 1401 who met the inclusion criteria. The samples were selected by census method. The data were collected using the demographic information questionnaire, emotional intelligence questionnaire of Schutte et al, Miller's hope questionnaire, and Beck's self-concept questionnaire. Data analysis was done using SPSS 20 software and using Pearson's correlation tests, one-way analysis of variance, t-test for two independent samples and linear regression.
Results: In this research, 50.40% of the participants were male and 49.60% were female. Most of the participants (13%) study in the first and third semester. Mean and standard deviation of study variables including emotional intelligence 129.58 ± 10.76, the hope 41.64 ± 4.79, the self-concept 86.68 ± 8.82. With the exception of the relationship between the emotion regulation component and the deviant expression component (p-value = 0.548), other components of the emotional intelligence variable have a significant direct statistical relationship with all the components of hope and also the total hope score (p < 0.001). The component of evaluating emotions in oneself and others with only the component of job efficiency (p-value = 0.012) (Pearson's correlation coefficient = 0.114) and the total score of self-concept (p-value = 0.031) (Pearson's correlation coefficient = 0.031) 0) shows a significant direct statistical relationship between the total score of emotional intelligence and the job efficiency component (p-value = 0.001) (Pearson correlation coefficient = 0.154) and the total score of self-concept (p-value = 0.023) value) (Pearson correlation coefficient = 0.103) there is also a significant direct statistical relationship.
Conclusion: The study indicates a positive relationship between emotional intelligence, hope and self-concept in nursing students. The results of this study show that improving emotional intelligence can facilitate the improvement of nursing students' skills and performance, and it is proposed as an effective solution to improve services to patients in the field of nursing.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotional intelligence, Hope, Self-concept, Students, Nursing

نویسندگان مقاله اشکان قادری | Ashkan Ghaderi
Student Research Center, Faculty of Nursing and Midwifery, Hamedan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran
مرکز تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

فرشید شمسایی | Farshid Shamsaei
Behavioral Disorders and Substance Abuse Research Center, Hamedan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran
مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

لیلی تاپاک | Leili Tapak
Non-Communicable Diseases Modeling Research Center, Health Sciences and Technology Research Institute, Hamedan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran
مرکز تحقیقات مدل سازی بیماری های غیرواگیر، پژوهشکده علوم و فناوری بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

عفت صادقیان | Efat Sadeghian
Chronic Diseases Research Center (Home Care), Hamedan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran
مرکز تحقیقات بیماری های مزمن(مراقبت در منزل)، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1281-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات