Journal of Education and Community Health، جلد 2، شماره 2، صفحات 47-55

عنوان فارسی تأثیر آموزش پیشگیری از پوکی استخوان بر آگاهی، نگرش و رفتار دانش‎آموزان دختر نوجوان شهر کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: پوکی ­استخوان یک اختلال متابولیک استخوانی شایع در زنان به شمار می‌رود. آسان­ ترین و ارزان­ ترین راه مقابله با این بیماری پیشگیری اولیه است، لذا آموزش عوامل خطر و رفتارهای پیشگیرانه در سال­های نوجوانی اهمیت زیادی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش پیشگیری از پوکی ­استخوان بر آگاهی، نگرش و رفتار دانش‎آموزان دختر در کرمانشاه صورت گرفت. مواد و روش‌ها: مداخله ‌نیمه­ تجربی حاضر بر روی 118 دانش ­آموز دختر شهر کرمانشاه در سال 1393 انجام شد. شرکت کنندگان با نمونه ­گیری خوشه ­ای از مدارس راهنمایی ناحیه سه شهر انتخاب شدند و به‎صورت تصادفی در دو گروه آزمون (53 نفر) و کنترل (65 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ه­ای چهاربخشی شامل مشخصات جمعیت‌شناختی، آگاهی، نگرش و رفتار در زمینه پیشگیری از پوکی­استخوان بود. داده‌ها قبل و یک ماه بعد از مداخله­ آموزشی با استفاده از نرم‎افزار SPSS-19 و آزمون‌های تی‌مستقل، تی‌زوجی، کای دو و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی، نگرش و رفتار در گروه آزمون و کنترل در قبل از مداخله تفاوت معنی‌دار نداشت (0.05
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوجوان، نگرش، رفتار، آگاهی، پوکی استخوان

عنوان انگلیسی The Effect of Osteoporosis Prevention Education on Knowledge, Attitude and Behavior of Adolescent Female Students in Kermanshah, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Osteoporosis is a common metabolic bone disorder among females. Primary prevention is the easiest and cheapest way to deal with this condition. Therefore, it is important to educate about osteoporosis risk factors and preventive behaviors during adolescence. This study aimed to evaluate the effect of osteoporosis prevention education on knowledge, attitude and practice of adolescent female students in Kermanshah, Iran. Materials and Methods: We performed this quasi-experimental research in 118 adolescent female students in Kermanshah in 2014. The participants were selected with multistage cluster sampling form guidance schools of the city. They were allocated randomly to intervention (n=53) and control (n=65) groups. We collected data by a four-part questionnaire including demographic information, knowledge, attitude and behavior about osteoporosis prevention. Data were analyzed in SPSS 19 using independent t-test, paired t-test, chi-squared and Pearson’s correlation. Results: The mean scores of knowledge, attitude and practice displayed no significant difference between case and control groups at pre-intervention (P>0.05). However, the averages of knowledge (P=0.024) and attitude (P=0.003) increased significantly in the training group after performing the educational program. Although, the behavior mean had no significant difference between the two groups at post-intervention (P= 0.086). Conclusions: Educating about osteoporosis prevention led to promote the knowledge and attitude of adolescent female students in Kermanshah. However, this training had no influence on behavior. It is necessary to consider this problem in designing educational interventions in this target group. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adolescent, Attitude, Behavior, Knowledge, Osteoporosis

نویسندگان مقاله samira mohammadi - tarbiat modarres university, medical sciences building 1, department of health education

fazlollah ghofranipour - department of health education and health promotion, faculty of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran.

mohammad gholami fesharaki -


نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-97-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-322843.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات