|
Journal of Education and Community Health، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۱-۱۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر برنامه آموزش پیشگیری از آسیبهای ناشی از حوادث مدرسهای در دانش آموزان دوره اول دبیرستانی شهر فامنین بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: آسیبهای ناشی از حوادث، یکی از مشکلات مهم بهداشتی در سراسر جهان را تشکیل میدهد. حوادث مدرسهای یکی از انواع مهم حوادث در بین کودکان و نوجوانان میباشد. این مطالعه باهدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر عملکرد دانش آموزان در خصوص پیشگیری از آسیبهای ناشی از حوادث مدرسهای انجام شده است. مواد و روشها: این مطالعه مداخلهای از نوع تجربی بود که در بین دانش آموزان دختر و پسر دوره اول دبیرستان شهر فامنین از اسفند 1392 تا اردیبهشت 1393 انجام شد. در این مطالعه 144 دانشآموز بهطور تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهای مشتمل بر سؤالات دموگرافیک و سازههای مدل اعتقاد بهداشتی، آگاهی و عملکرد استفاده شد. این مطالعه شامل یک پیشآزمون و یک پسآزمون در دو گروه و ارائه مداخله آموزشی پنج جلسهای همراه با یک کتابچه آموزشی برای گروه مداخله بوده است. دادهها با آزمونهای آماری تیمستقل، تیزوجی و کایدو مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: بعد از مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی، نتایج نشان داد که میانگین نمره آگاهی (0.001>P)، عملکرد (0.001>P)، حساسیت درکشده (0.001>P)، خودکارآمدی (0.001>P) و راهنما برای عمل (0.001>P) گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری داشت. همچنین میانگین نمره موانع درکشده گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل بهطور معنیداری کاهش یافت (0.001>P). نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی میتواند در بهبود عملکرد دانش آموزان در پیشگیری از آسیبها مؤثر باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of an Educational Program on School Injury Prevention in Junior High School Students of Famenin Based on the Health Belief Model |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Injuries constitute a major health problem throughout the world. School injuries are among the main injuries in young and school-aged children. The present study aimed to determine the effectiveness of an educational program based on the Health Belief Model for the prevention of school injuries among junior high school students in Famenin. Materials and Methods: The present experimental study was conducted on male and female students in junior high schools of Famenin in Hamadan, Iran, from March to May 2014. A total of 144 students were randomly selected for participation in the study and then divided into an intervention group and a control group. Data were collected using a self-administered questionnaire with items on the students' demographic information and their knowledge, practices and the Health Belief Model constructs. The present study included a pre-test and a post-test in two groups and a five-session educational intervention with an educational booklet for the intervention group. Data were analyzed using the independent and the paired t-tests and the chi-square test. Results: After the educational intervention and based on the Health Belief Model, the mean scores obtained by the students for knowledge, practice, perceived susceptibility, cues to action and self-efficacy were significantly higher in the intervention group compared to the control group (P< 0.001), while the mean score obtained for perceived barriers had decreased significantly in the intervention group compared to the control group (P< 0.001). Conclusion: The results of the present study showed that an educational intervention based on the Health Belief Model can improve the students' practices in the prevention of school injuries. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
زهرا فرهادی | zahra farhadi hamadan university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
قدرت الله روشنایی | ghodratollah roshanaei hamadan university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
سعید بشیریان | saeed bashirian hamadan university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
فروزان رضاپور شاه کلایی | forouzan rezapur shahkolai social determinants of health research center and department of public health, school of health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran. مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-33-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-322860.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|