|
Journal of Education and Community Health، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۳۸-۴۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان دبیرستانی شهر همدان بر مبنای تئوری حمایت اجتماعی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: اهمیت توجه به هوش هیجانی در نوجوانان نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته و باید مهارت های گوناگون در آنان تقویت گردد؛ ازجمله این مهارت ها برقراری ارتباط مؤثر و کارآمد می باشد. این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر همدان بر اساس تئوری حمایت اجتماعی انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی، تحلیلی در سال 1393 بر روی 497 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهر همدان انجام گرفت. آزمودنی ها به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخابشده و پرسشنامه مهارت های ارتباطی، هوش هیجانی و حمایت اجتماعی را تکمیل کردند. داده های جمعآوریشده با نرمافزار SPSS-18 و با آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن، آزمون تیمستقل و آنالیز واریانس یکطرفه تجزیهوتحلیل گردید. یافته ها: بر پایه نتایج بین هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان مورد بررسی ارتباط معنی داری وجود داشت (P< 0.05). سطح مهارت های ارتباطی دانش آموزانی که در این مطالعه موردبررسی قرار گرفتند در حد متوسط بوده و پژوهش حاضر برتری کلی سطح نمرات مهارت های ارتباطی، هوش هیجانی و حمایت اجتماعی(بهجز حمایت ارزیابی) در گروه دختران نسبت به پسران را نشان داد، همچنین بین هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی با سازه های حمایت اجتماعی ارتباط معنی داری وجود داشت (P< 0.05). نتیجه گیری: طبق یافته ها جهت افزایش هوش هیجانی و ارتقاء مهارت های ارتباطی نیاز به انجام مداخلات آموزشی، تهیه و تدوین بسته های آموزشی جهت دانش آموزان، والدین آنها و مربیان مدارس احساس می شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دانش آموز، مهارتهای ارتباطی، هوش هیجانی، حمایت اجتماعی |
|
عنوان انگلیسی |
Relationship Between Emotional Intelligence and Communication Skills Among High School Students in Hamadan Based on the Theory of Social Support |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: There has been growing interest in adolescents’ emotional intelligence and strengthening their various skills including effective and efficient communication. Therefore, this study sought to investigate the relationship between emotional intelligence and communication skills of high school students in Hamadan, Iran based on the theory of social support. Materials and Methods: This descriptive-analytical study was conducted in 2014. Multistage sampling was performed to select 497 students from high schools of Hamadan. The subjects completed a questionnaire containing items on communication skills, emotional intelligence, and social support. The collected data were analyzed using Pearson’s correlation test, Spearman’s correlation test, t-test, and analysis of variance in SPSS-18. Results: There was a significant relationship between emotional intelligence and communication skills of the participants. The students had a moderate level of communication skills. In general, girls enjoyed higher levels of communication skills, emotional intelligence, and social support (except appraisal support) compared to boys. Moreover, constructs of social support were significantly related with emotional intelligence and communication skills. Conclusion: According to our findings, educational interventions and training packages for students, parents, and schoolteachers are required to improve the students’ emotional intelligence and communication skills. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نرگس نوری | narges nouri
بابک معینی | babak moeini social determinants of health research center and department of public health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran. مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
اکرم کریمی شاهنجرینی | akram karimi shahanjarini
جواد فردمال | javad faradmal
علی قلعه ایها | ali ghaleiha
مریم اثنی عشری | maryam asnaashari
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-24-3&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-322864.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|