Journal of Education and Community Health، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱-۹

عنوان فارسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی برالگوی پرسید بر ارتقای کیفیت زندگی سالمندان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: افزایش جمعیت سالمندان لزوم توجه به ارتقای کیفت زندگی آنها را افزایش داده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید در ارتقای کیفیت زندگی سالمندان انجام گرفته است. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 80 نفر از سالمندان که به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شده بودند، انجام شد. طراحی برنامه مداخله مطابق با مراحل الگوی پرسید صورت گرفت. قبل از اجرای مداخله پرسشنامه سنجش کیفیت زندگی و پرسشنامه خود ساخته و استاندار مطابق با مراحل الگوی پرسید در هر دو گروه تکمیل شد و یک ماه بعد از مداخله هر دو گروه مجدداً پرسشنامه های مذکور را تکمیل نمودند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 21 و آزمون های تی زوجی، تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه، کای دو و آنالیز کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره کل کیفیت زندگی در گروه آزمون قبل از مداخله آموزشی 13.23±67.77 بود که بعد از مداخله آموزشی به 12.25±82.87 افزایش یافت، بر این اساس اختلاف آماری معنی داری بین نمره کیفیت زندگی در دو گروه آزمون و کنترل بعد از مداخله آموزشی وجود داشت (0.031=P). یافته های حاصل از ابعاد مختلف کیفیت زندگی نیز نشان داد که اختلاف معناداری در ابعاد سلامت جسمی، روانی، محیطی و اجتماعی قبل و بعد از مداخله آموزشی وجود دارد (0.05>P). نتیجه گیری: بکارگیری الگوی پرسید می تواند منجر به شناسایی عوامل تأثیر گذار بر کیفیت زندگی سالمندان و در نتیجه تدوین برنامه آموزشی مؤثر گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سالمندی، آموزش بهداشت، الگوی پرسید، کیفیت زندگی

عنوان انگلیسی Effect of an Educational Intervention According to the PRECEDE Model to Promote Elderly Quality of Life
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Increasing elderly population has increased attention to improve quality of life in elderly people. This paper aimed to study the effect of educational intervention based on the PRECEDE model to promote quality of life in elderly. Materials and Methods: In this experimental study, 80 elderly people were randomly divided into two intervention and control groups. Planning of educational program was performed according to the PRECEDE model. Before implementing the program, Quality of life questionnaire and a self-designed and standard questionnaire according to the PRECEDE Model were filled in both groups. Both groups were followed up one month after the intervention and previous questionnaires were filled again. Collected data was analyzed using paired T-test, independent sample T-test, one way ANOVA, Chi-square and ANCOVA by SPSS-21 software. Results: Through health promotion intervention, the mean score of quality of life increased from 76.77±13.23 to 82.87±12.25. There was a significant difference between the total score of quality of life of intervention and control groups (P=0.031). In addition, findings showed a significant difference in physical, mental, environmental and social dimensions before and after the intervention (P< 0.05). Conclusion: Using the PRECEDE model could help to identify influential factors on quality of life in elderly and developing effective educational programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Aged, Health Education, PRECEDE model, Quality of life

نویسندگان مقاله پری ناز دشمنگیر | parinaz doshmangir


شایسته شیرزادی | shayesteh shirzadi


محمد حسین تقدیسی | mohamad hossein tagdisi


لیلا دشمنگیر | leila doshmangir



نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-48-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-322868.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات