علمی پژوهان، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۲۴-۳۳

عنوان فارسی آگاهی، اعتقادات و عملکرد رابطین بهداشتی شهر ملایر در خصوص هپاتیت B: کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: عفونت ویروسی هپاتیت B یک مشکل عمده بهداشتی در سراسر جهان است. با توجه به اینکه انتخاب یک مدل آموزشی منجر به شروع برنامه و ادامه آن در مسیری صحیح می گردد، مطالعه حاضر با هدف تعیین آگاهی، اعتقادات و عملکرد رابطین بهداشتی شهر ملایر در خصوص هپاتیت B بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی انجام گرفت. روش کار: در این پژوهش مقطعی_تحلیلی 272 نفر از رابطینِ بهداشتی شهر ملایر در سال 1393 به صورت سرشماری، مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات بوسیله پرسشنامه محقق ساخته که پایایی و روایی آن سنجیده شده بود، به روش خود گزارش دهی جمع آوری شد. این پرسشنامه شامل مشخصات دموگرافیک رابطین بهداشتی، آگاهی، عملکرد و ابعاد مدل اعتقاد بهداشتی بوده است. داده ها بوسیله نرم افزار SPSS 20 و با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی به روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: در بین سازه ها منافع درک شده بیشترین (26/86) و موانع درک شده کمترین ) (95/43) نمره را داشتند. در تحلیل رگرسیونی به منظور پیشگویی رفتار، متغیرهای خودکارآمدی، آگاهی و راهنمای عمل خارجی به عنوان پیشگویی کننده رفتار تعیین شدند، که این متغیرها در مجموع 31 درصد از تغییرات رفتار را پیشگویی نمودند (001/P< 0). نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه در طراحی مداخلات آموزشی باید بر سازه های خودکارآمدی، آگاهی و راهنمای عمل خارجی به عنوان مهمترین پیش بینی کننده های رفتار رابطین بهداشتی تأکید شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، رابطین بهداشتی، هپاتیت B، مدل اعتقاد بهداشتی

عنوان انگلیسی Knowledge, Beliefs and Performance of health volunteers in Malayer city about Hepatitis B: An application of health belief model
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Hepatitis B is an infectious disease as a major health problem worldwide. Since the selection of an educational model results in its start and continuation in a right destination, the purpose of the present study was to determine the knowledge, beliefs and performance of Malayer city’s health volunteers about hepatitis B based on the health belief model (HBM). Methods: In this cross-sectional study, 272 health volunteers of Malayer city were selected by the census sampling method, in 2015. Data were collected by the self-report method through a questionnaire prepared by researcher and verified its validity and reliability. The questionnaire included the demographic information of the health volunteers and knowledge, performance and dimensions of the HBM. Finally,the data were analyzed using software SPSS 20 through the correlation and linear regression. Results: Among the structures, the perceived benefits had the most score (26.86) and the perceived barriers had the lowest score (95.43). In regression analysis to predict behaviors, the variables: self-efficacy, knowledge and foreign practice guide were detected. These variables could predict totally 31% of behavior’s changes (P< 0.001). Conclusion: Based on the findings obtained by the current study, in design of educational interventions, structures of self-efficacy, knowledge and foreign practice guide should be emphasized as the most important predictors of health volunteers’ behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طاهره برزگر محمودی | tahereh barzegar mahmudi
msc student of health education, faculty of health, arak university of medical sciences, arak, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

محبوبه خورسندی | mahboobeh khorsandi
departmant of public health, faculty of health, arak university of medical sciences, arak, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

محسن شمسی | mohsen shamsi
departmant of public health, faculty of health, arak university of medical sciences, arak, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

مهدی رنجبران | mehdi ranjbaran
instructor in epidemiology, faculty of health, arak university of medical sciences, arak, iran
مربی، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-164-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-322914.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم بهداشتی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات