علمی پژوهان، جلد 13، شماره 3، صفحات 31-39

عنوان فارسی ارزیابی و مقایسه وب سایت دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی همدان بر اساس شاخص های و بسنجی در سال 1393
چکیده فارسی مقاله مقدمه: وب سایت یک منبع اطلاعاتی منتخب در عصر دیجیتال است. وب سایت های دانشگاهی از مهم ترین ابزار ارتباطی جهت معرفی و برقراری ارتباط با دانشگاه ها در سطح ملی و بین المللی می باشند. بازبینی و ارزیابی منظم وب سایت ها از جنبه های ساختاری و محتوایی و به دنبال آن مشخص شدن نقاط ضعف و قوت آنها، راهبردی مناسب برای سیاست گذاری و تصمیم گیری به دست خواهد داد. هدف این پژوهش ارزیابی و مقایسه وب سایت دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی همدان بر اساس شاخص های وب سنجی در سال 1393 می باشد. روش کار: این پژوهش کاربردی به روش وب سنجی با استفاده از تحلیل پیوند و به صورت نوع توصیفی_مقطعی بود، که بر روی کلیه وب سایت دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1393 انجام گرفت. در این پژوهش وب سایت دانشکده ها از نظر شاخص های مختلف وب سنجی با گرد آوری اطلاعات از موتور کاوش گوگل (Google) ارزیابی گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی با استفاده از نرم افزار Excel استفاده شد. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که از نظر رؤیت پذیری، دانشکده بهداشت با امتیاز (412) از نظر اندازه، دانشکده اسدآباد با امتیاز (27300) از نظر رتبه ترافیک، دانشکده پزشکی با امتیاز (108574)، از نظر فایل های غنی شده دانشکده دندانپزشکی با تعداد (354)، از نظر ضریب تأثیرگذاری وب دانشکده بهداشت با میزان (0/79) و از نظر رتبه بندی کلی وب سایت دانشکده اسدآباد با امتیاز (54823) حائز بالاترین رتبه گردیدند. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت وب سای تها در اطلا ع رسانی و حاکمیت فضای مجازی بر امور سازمان های آموزشی و پژوهشی، لازم است که مسئولان وب سایت ها، برنامه ریزی و اقدامات بیشتری در جهت ارتقاء کمّی و کیفی وب سایت های واحد های خود نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of schools’ websites of Hamadan University of Medical Sciences based on webometrics criteria in 2014
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Websites are selected information sources in digital era. Academic websites are one of the most important communication tools to present and communicate with national and international academic institutions. Regular monitoring and evaluationof the websites, regarding their content and structural aspects in order to determine strengths and limitations, leads us to a appropriate strategy for making decisions and establishing policies. The aim of this study was evaluation and comparison of the websites of Hamadan University of Medical Sciences schoolsin 2014, based on webometrics criteria. Methods: This descriptive-cross sectional study, using link analysis webometric method, was performed on all of the websites of Hamadan University of Medical Sciences schools in 2014. Data were collected by Google search engine based on different webometric indices. Descriptive statistic methods and Excel software were used to analyze the data. Results: The results indicate that in terms of visibility, school of public health with the score of 412 in terms of size the school of Asadabad with the score of 27300 in terms of Traffic Rank school of medicine with the score of 108574 in terms of rich files, the school of dentistry with the score of 354 in terms of rWIF, the school of public health with the score of 0.79 and in terms of total ranking, the school of Asadabad with the score of 54823 obtained the highest rating. Conclusion: In consideration of the importance of websites in awareness and dominance of cyberspace on the educational and research organizations, it requires the websites officials to establish further programs and measures, enhancing the quality and quantity of their unit sites.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله arezoo farhadi - school of allied medicine, shahid beheshti

mohammad reza amiri - faculty of paramedical, university of medical sciences,

samiri karami - public health school, university of medical sciences, hamadan, iran

askar safipour afshar - faculty of paramedicine, university of medical sciences,


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-68-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-322939.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات