علمی پژوهان، جلد 12، شماره 2، صفحات 55-63

عنوان فارسی بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با میزان سلامت روانی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 90 ـ1389
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: سلامت روانی نقش مهمی در تضمین پویایی و کارآمدی هر جامعه ایفا می کند. از آنجایی که در فرایند رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع، نیروی انسانی نقش اساسی و تعیین کننده دارد و از طرفی دانشجویان از اقشار مستعد و برگزیده جامعه و سازندگان فردای هر کشور هستند، ارزیابی سلامت روانی آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت روان دانشجویان از جمله حمایت اجتماعی، پایگاه اجتماعی و مهارت های اجتماعی در سال تحصیلی 90 ـ 1389 در دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی انجام گرفته است. روش کار: این مطالعه مقطعی در سال تحصیلی 1390-1389 در میان دانشجویان (300 نفر) مقطع لیسانس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی انجام شد. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد 28 سوالی سلامت عمومی (GHQ-28) که در برگیرنده 4 مقیاس علائم جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی شدید است و همچنین پرسشنامه محقق ساخته حاوی متغیرهای حمایت اجتماعی، مهارت های اجتماعی، پایگاه اجتماعی و اطلاعات دموگرافیک استفاده گردید.نتایج: طبق نتایج پژوهش حاضر، 3/53% (160 نفر) دانشجویان بر اساس معیارهای GHQ مشکوک به اختلال روانی هستند. یافته ها نشان داد که افسردگی در مردان بطور معنی داری بالاتر از زنان است. نتایج همبستگی حمایت اجتماعی، مهارت اجتماعی و پایگاه اجتماعی با سلامت روان دانشجویان، بیانگر وجود رابطه مثبت و معنی دار بین میزان مهارت اجتماعی و حمایت اجتماعی با سلامت روانی است. نتیجه گیری: گستره مشکلات روان‌شناختی در میان دانشجویان متنوع بوده و متأثر از عوامل مختلف می‌باشد. یافته های این پژوهش دلالت بر این دارد که بیش از نیمی از دانشجویان مورد مطالعه مشکوک به اختلال روانی بوده و نیازمند خدمات بهداشت روان می باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating the Social factors associated with the mental health of the Faculty of Social Sciences students of Allameh Tabatabai University in 2010-2011
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Mental health plays an important role in ensuring the dynamism and efficiency of any community. Since human resources has crucial role in the cultural, social and economical development of communities, students also is the brilliant segments of society and creators of future of each country so, assess their mental health is of utmost importance. The aim of the present study is the investigation of social factors like social support, social status and social skills associated with students mental health in social sciences faculty of Allameh Tabatabai University in 2010-2011. Method: This cross-sectional study was conducted among the B.A. students (n, 300) in social sciences faculty of Allameh Tabatabai University in 2010-2011. Data were collected using a standardized questionnaire GHQ-28 includes 4 scale somatic symptoms, anxiety and insomnia, social dysfunction and severe depression and also the new questionnaire containing the variables of social support, social skills, social status and demographic data. Statistical analysis was performed using χ2, t-test, ANOVA and correlation coefficient.Results: In this study, 300 students (218 girls) were examined, the average age of the participants was 21.95 (2.9) years and 10.7% of the respondents were married. According to the current results, 53.3 % (n, 160) was suspiciously recognized to have mental disorder based on the GHQ. Results showed that depression was significantly higher in men than women. Association analysis indicates a positive and significant relationship between social support and social skills with students mental health. But there was not proven relationship between the social status and students mental health. Conclusion: There is diverse range of psychological problems among students and is influenced by cultural, social, economical and family factors as well as new conditions of life (university) and Adjustment concerns with new conditions. The current findings imply that more than half of the students in the study were suspected to mental disorders and mental health services are needed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله homa mazhabdar -

mostafa hoseini -

mohamad zahediasl -


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-28-16&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-322978.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات